PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA 7 SD NEGERI 85 PAREPARE

(1) * Ila Israwaty Mail (Universitas Negeri Makassar, Indonesia)
(2) Nur Jannah Mail (Universitas Negeri Makassar)
(3) Nilan Sari Mail (Universitas Negeri Makassar)
*corresponding author

Abstract


 This study examines the influence of the use of the CIRC model of SD 85 Parepare.  The formulation of the problem studied is whether there is an influence on the implementation of the CIRC learning model on student learning outcomes in Theme 7 of Togetherness Subtema 4 Learning 1 class II SD Negeri 85 Parepare.  This study aims to determine the effect of implementing the CIRC learning model on student learning outcomes in Theme 7 Togetherness Subtema 4 Learning 1 class II SD Negeri 85 Parepare.  This study uses a quantitative approach to the type of experimental research and uses Pre-experimental Design in the form of One Group Pretest-Posttest Design.  The sampling technique used was purposive sampling with a sample of 20 students.  Data collection techniques in this study were observation, tests in the form of multiple choices and documentation.  Data analysis used descriptive statistical analysis techniques and inferential statistical analysis techniques.  The results of hypothesis testing using the Paired Sample T-Test test obtained significance of 0.00 (0.00 <0.05) and the results of the analysis of the value of t obtained by tcount> ttable (12.899> 2.86093) indicate that H0 is rejected and Ha is accepted.  This difference can be seen in the average student pre-test and post-test learning outcomes obtained in the experimental class.  Based on these results, it can be concluded that the CIRC learning model has an effect on the learning outcomes of SD 85 Parepare students.


Keywords


Cooperative Integrated Reading and Composition Model, learning outcomes.

   

DOI

https://doi.org/10.31604/ptk.v3i1.9-16
      

Article metrics

10.31604/ptk.v3i1.9-16 Abstract views : 1407 | PDF views : 0

   

Cite

   

Full Text

Download

References


Agung, A. A. G., & Renda, N.T. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran CIRC Berbantuan Media Cerita Doengeng terhadap Hasil Belajar Siswa Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas III SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).

Akib, T. 2017. Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Narasi melalui Penerapan Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Competition (CIRC) pada Siswa Kelas IV SD Inpres Panggentungan Selatan Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Konfiks: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 116-129.

Arikunto, S. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Biro Perencanaan dan Kerjasama Luar Negeri. 2015. Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2015-2019. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Christina, L. V., & Kristin, F. 2016. Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (GI) dan Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 217-230.

Halimah, A. 2014. Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis di SD/Mi. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 27-35.

Kiromi, I. H., & Fauziah, P. Y. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 48-59.

Huda, M. 2013. Model-model Pembelajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016. Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta.

Putranta, H. 2018. Model Pembelajaran Kelompok Sistem Perilaku: Behavior System Group Learning Model. Himawan Putranta.

Riyanto, Y. 2010. Metodoligi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Penerbit SIC

Rukajarat, A. 2018. Pendekatan Penelitian Kuantitative Research Approacht. Yogyakarta: Deepiblish.

Shoimin, A. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Sinring, A., Saman, A., Pattaufi & Amir, R. 2016. Panduan Penulisan Skripsi (Proposal Skripsi, Skrips, dan Karya Ilmiah). Makassar:Universitas Negeri Makassar.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV. Alfabeta.

Susanto, A. 2014. Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.

Thobroni, M. 2016. Belajat & Pembelajaran: Teori dan Praktik. Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Tristiantari, N. K. D., & Sumantri, I. M. (2016). Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition Berpola Lesson Study Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 203-211.

Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.

Wena, M. 2013. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara


Refbacks



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher | Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.