(2) Nur Jannah
(3) Nilan Sari
*corresponding author
Abstract This study examines the influence of the use of the CIRC model of SD 85 Parepare. The formulation of the problem studied is whether there is an influence on the implementation of the CIRC learning model on student learning outcomes in Theme 7 of Togetherness Subtema 4 Learning 1 class II SD Negeri 85 Parepare. This study aims to determine the effect of implementing the CIRC learning model on student learning outcomes in Theme 7 Togetherness Subtema 4 Learning 1 class II SD Negeri 85 Parepare. This study uses a quantitative approach to the type of experimental research and uses Pre-experimental Design in the form of One Group Pretest-Posttest Design. The sampling technique used was purposive sampling with a sample of 20 students. Data collection techniques in this study were observation, tests in the form of multiple choices and documentation. Data analysis used descriptive statistical analysis techniques and inferential statistical analysis techniques. The results of hypothesis testing using the Paired Sample T-Test test obtained significance of 0.00 (0.00 <0.05) and the results of the analysis of the value of t obtained by tcount> ttable (12.899> 2.86093) indicate that H0 is rejected and Ha is accepted. This difference can be seen in the average student pre-test and post-test learning outcomes obtained in the experimental class. Based on these results, it can be concluded that the CIRC learning model has an effect on the learning outcomes of SD 85 Parepare students. KeywordsCooperative Integrated Reading and Composition Model, learning outcomes.
|
DOIhttps://doi.org/10.31604/ptk.v3i1.9-16 |
Article metrics10.31604/ptk.v3i1.9-16 Abstract views : 1407 | PDF views : 0 |
Cite |
Full Text Download
|
References
Agung, A. A. G., & Renda, N.T. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran CIRC Berbantuan Media Cerita Doengeng terhadap Hasil Belajar Siswa Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas III SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).
Akib, T. 2017. Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Narasi melalui Penerapan Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Competition (CIRC) pada Siswa Kelas IV SD Inpres Panggentungan Selatan Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Konfiks: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 116-129.
Arikunto, S. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Biro Perencanaan dan Kerjasama Luar Negeri. 2015. Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2015-2019. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Christina, L. V., & Kristin, F. 2016. Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (GI) dan Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 217-230.
Halimah, A. 2014. Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis di SD/Mi. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 27-35.
Kiromi, I. H., & Fauziah, P. Y. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 48-59.
Huda, M. 2013. Model-model Pembelajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016. Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta.
Putranta, H. 2018. Model Pembelajaran Kelompok Sistem Perilaku: Behavior System Group Learning Model. Himawan Putranta.
Riyanto, Y. 2010. Metodoligi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Penerbit SIC
Rukajarat, A. 2018. Pendekatan Penelitian Kuantitative Research Approacht. Yogyakarta: Deepiblish.
Shoimin, A. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Sinring, A., Saman, A., Pattaufi & Amir, R. 2016. Panduan Penulisan Skripsi (Proposal Skripsi, Skrips, dan Karya Ilmiah). Makassar:Universitas Negeri Makassar.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV. Alfabeta.
Susanto, A. 2014. Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.
Thobroni, M. 2016. Belajat & Pembelajaran: Teori dan Praktik. Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.
Tristiantari, N. K. D., & Sumantri, I. M. (2016). Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition Berpola Lesson Study Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 203-211.
Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Wena, M. 2013. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara
Refbacks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher | Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






Download