PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE STIK KATA TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

Shelpi Mellan Shentia, Ine Nirmala, Nur Rochimah

Abstract


This study aims to see how the use of word stick puzzle media can affect the ability of children aged 4-5 years to recognize letters. The focus of this study is to compile a word stick puzzle containing pictures and letter descriptions, mention and point to letters, match letters, and sort letters using word stick puzzle media. This research was carried out because there was a problem with the ability of class A children to recognize letters. This study uses a quantitative method with an experimental design. This is a type of study in which only one group is tested, without comparing it with another group. Before and after the experiment, there will be measurements taken. This study involved 16 children. In this study, the method of collecting data was carried out by observation, and to analyze the data, a simple paired t-test was used. The results of this study show that using word stick puzzle media can help children recognize letters.


Full Text:

PDF

References


Amalia, S., & Patiung, D. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE UNTUK MENUMBUHKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF LATIN BAGI ANAK USIA DINI. 4, 53–65.

Az-zahroh, I. K., Fahmi, & Asmawati, L. (2022). PENGARUH APLIKASI MARBEL HURUF TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK USIA 4-5 TAHUN. 6(2), 65–76.

Fazriah, S. N., Darmiyanti, A., & Riana, N. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Permainan Kotak Huruf Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 86–95. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.7376

Ibrahim, Fauzan, Yasin, M. lufti, Raihan, P., Nuriyah, S., Nurhadi, Setiawan, U., & Destiyani, Y. N. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. הארץ, 4(8.5.2017), 2003–2005.

Jumadi, J. (2013). Implementasi Multimedia Dalam Pembelajaran Pengenalan Huruf Abjad Untuk Pendidikan Anak Usia Dini (paud). Jurnal Media Infotama, 9(1).

https://jurnal.unived.ac.id/index.php/jmi/article/view/27

Khadijah, K., Arlina, A., & Rahmadani, R. A. (2021). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini di RA Amanah Amaliyah. Jurnal Raudhah, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.30829/raudhah.v9i1.939

Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.

Khaironi, M. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 92–105. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35

Niati, A., Sofyan, H., & Utami, W. S. (2022). Pengaruh Tutup Botol Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia 4-5 Tahun. Online), 9(2), 102.

Nurhayati, & Kharizmi, M. (2020). Penggunaan Media Stik Es Krim Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini di TKS Tiga Serangkai Geulumpang Sulu Timur.

Jupegu–Aud : Jurnal Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 01(01), 7–10. http://www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jpg/article/view/30

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pratiwi, D. R., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2020). Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Perumahan Guru Kecamatan Kotabumi Selatan Kabupaten Lampung Utara. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 89–97. https://doi.org/10.23960/jpa.v6n2.22256

Purwati, T. (2021). KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK SE- THE ABILITY TO RECOGNIZE LETTERS IN CHILDREN AGED 4-5 YEARS IN.

Rahmadani, F., Suryana, D., & Hartati, S. (2019). Pengaruh Media Sandpaper Letter Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Di Tk Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 6(1), 56. https://doi.org/10.24036/104545

Retnaningrum, W., & Lathifah, I. (2020). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini. Jurnal Warna, 4(1), 65–77.

Surtika, T., Sumardi, & Yasbiati. (2019). PENGARUH MEDIA PUZZLE HURUF TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK KELOMPOK A DI TK AR-RAHMAN KECAMATAN SUKAHENING. 3(1), 101–111.

Susanti, & Zulfiana, A. (2012). Jenis ‐ Jenis Media Pembelajaran. 1–5.

Talango, S. R. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. 01(01), 93–107.

Umam, A. K., Aneka, R. R., & Cahyo, E. D. (2021). PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI Berbasis Kajian Teoretis dan Studi Empiris. 1–113.

Yanuarsi, R., Octrianty, E., & Afgani, S. N. Al. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Melalui Metode Bermain Menggunakan Media Papan Flanel. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, September, 55–60. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSI/article/view/349/314

Zatul Himmi, Oktariani, R., & Fitriaru. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA KELOMPOK B DI TK UDEB BEUSAREE BANDA ACEH. 2(April).




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.1-7

Article Metrics

Abstract view : 111 times
PDF - 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.