PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA MATERI INTEGRASI APLIKASI PERKANTORAN KELAS X TKJT DI SMK MUHAMMADIYAH 1 PADANG

(1) * Enggi Permata Sari Mail (Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Sumatera Barat, Indonesia)
(2) Irsyadunas Irsyadunas Mail (Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Sumatera Barat, Indonesia)
(3) Satrio Junaidi Mail (Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Sumatera Barat, Indonesia)
*corresponding author

Abstract


The 21st century has witnessed a great deal of change in education because of globalisation and technology advancements that make learning more interesting and faster. The purpose of this project is to use the Android platform to develop authentic and realistic learning resources for the integration of office applications in class X at TKJT SMK Muhammadiyah 1 Padang. This kind of R&D (Research and Development) project follows the ADDIE methodology (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The conclusion of the study shows that media experts in the very valid category have a validity level of 89.29%, while materials in the same field have a validity level of 98.81%. Thus, it can be concluded that the practicality test of Androidbased teaching materials based on teacher practicality data is 97.92% with a very practical category, and the validation results of media experts and media material experts for Android-based teaching materials can be said to be "Very Valid". However, 89.38% of student replies were found in the category of highly practical. 

Keywords


Media;Pembelajaran: ArticulateStoryline3; Valid; Praktis

   

DOI

https://doi.org/10.31604/ptk.v8i4.1342-1347
      

Article metrics

10.31604/ptk.v8i4.1342-1347 Abstract views : 0 | PDF views : 0

   

Cite

   

Full Text

Download

References


Andreas chandra, G., Suriaty, & Rustandi, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Unity Pada Mata Pelajaran Informatika Materi Perangkat Keras Komputer Di Kelas X SMK Negeri 1 Samarinda. Computer Education Journal, 1(1), 45–55.

Aprilliansyah, A. (2024). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Aplikasi Articulate Storyline 3 Pada Pembelajaran Ipa Sistem Peredaran Darah Manusia Di Kelas V Sekolah Dasar (Vol. 1). UNIVERSITAS JAMBI.

Haryati, T. E., Handayani, B. S., & Lestari, T. A. (2024). Pengembangan MediaPembelajaran Dengan Menggunakan Articulate Storyline 3 Berbasis Gaya Belajar Audio Visual Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Journal of Classroom Action Research, 6(2), 295–302.

Hidayah, N., Nafitri, S. E., Zaky, F., & Mz, A. F. S. A. (2023). Pengembangan Media Interaktif Menggunakan Aplikasi Articulate Storyline Sebagai Media Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 83–91.

Kusmadi, Badrudin, I., Putra, B. L., & Cuntaka, W. E. (2021). Informatika Smk Kelas X. 244.

Safitri, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Tata Surya Untuk Siswa Kelas VII SMP/MTs. file:///C:/Users/ASUS/Documents/bahan video skripsi riri/Amalia Safitri IPA T201810014.pdf

Shafitri, F., Darmawati, G., Okra, R., & Annas, F. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Informatika Berbasis Android Kelas X Menggunakan Articulate Storyline Di Sma Negeri 2 Bukittinggi. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(5), 3288–3292. https://doi.org/10.36040/jati.v7i5.7330

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cetakan ke). Alfabeta.

Syarisma, N. F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Berbantu Aplikasi Appypie Pembelajaran Fluida di SMAN 3 Bontang. In Nature Microbiology (Vol. 3, Issue 1). UIN Alauddin Makassar.

Tarihoran, ulya p sari. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Articulate Storyline Pada Pembelajaran IPA DI SD / MI. unversitas islam negeri raden inta lampung.

Wulandari, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Dasar-Dasar Algoritma Dan Pemrograman Untuk Siswa Kelas X SMK Nasional Berbah.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher | Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.