KRIRIS AKHLAK DAN SOSIAL PADA SISWA SEKOLAH DASAR DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Sarah Auliyah Nst, Sri Handayani, Laswardi Laswardi, Khoirunnisaiyah Lubis

Abstract


The moral and social crisis in elementary school students is a serious concern in the world of education. Attitudes such as disrespectful behavior towards parents and teachers, bullying cases, and low social empathy reflect moral degradation that requires deep handling. This article aims to analyze the causes of the moral and social crisis in elementary school children and offer solutions through the Islamic Religious Education (PAI) approach. This study uses a qualitative approach with literature analysis and observation methods, identifying factors such as changes in family parenting, the influence of the social environment, and the lack of moral learning in schools. The results of the study show that the PAI approach, through the cultivation of monotheistic values, noble moral education, and role modeling, can be a strategic solution to build moral and empathetic children's character. In addition, collaboration between schools, parents, and the community is an important key in instilling moral values consistently. This article recommends strengthening the PAI curriculum, teacher training, and the use of positive technology as concrete steps in overcoming the moral and social crisis. Thus, Islamic religious education has a central role in shaping a moral, inclusive, and competitive generation in the modern era.


Full Text:

PDF

References


Aminuddin. (2002). Pendidikan Agama Islam. Bogor: Ghalia Indonesia

Aziz, A. (2010). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Krisis Akhlak Siswa. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Habibah, S. (2015). Akhlak Dan Etika Dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar

Latifl, M. J., Shodiqqin, S., & Kurnia, M. B. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Degradasi Moral Sebagai Respon Perkembangan Era Disrupsi. Al-Bahtsu

Mz, S. R. (2018). Akhlak Islam Perspektif Ulama Salaf. Jurnal Pendidikan Islam Edukasi Islam.

Permata, M., Adenan, Harahap, I., Lubis, M., Nasir, M., & Yakub, M. (2023). Perkembangan Peradaban Islam Masa Modern. Jurnal Pendidikan Dan Konseling.

Hassan, R. (2021). Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 15(2), 112-124.

Ali, M. (2019). Hubungan Sekolah dan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan dan Sosial.

Ningsih, M. (2020). Tantangan dalam Implementasi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Usman, H. (2018). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Karakter.

Arifin, Z. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Perilaku Anak. Jurnal Pendidikan Anak.

Hidayat, T., & Amalia, R. (2022). Teknologi dan Pendidikan Karakter Anak di Era Digital. Jurnal Pendidikan Digital

Baharuddin, F. (2020). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Akhlak Anak Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(3), 122-137.

Hasnah, N. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Akhlak Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Islam.

Sani, R. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam.

Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Bandung: Rosda Karya.

Umar, B. (2012). Hadist Tarbawi Pendidikan dalam Perspektif Hadist. Jakarta: Hamzah.

M.Firmansyah, Masrun, & Yudha, I. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif dan Kuantitatif. Elastis Jurnal Ekonomi Pembangunan.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.111-119

Article Metrics

Abstract view : 93 times
PDF - 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.