PENGGUNAAN ANIME (ANIMATION LEARNING MEDIA) DALAM PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB SISWA KELAS XI MA MUHAMMADIYAH LIMBUNG GOWA

Khairun Muqtadira Alim, Fatkhul Ulum, Hasmawati Hasmawati

Abstract


This study is a Classroom Action Research (CAR) aimed at examining the planning, implementation, and results of improving students' Arabic vocabulary mastery using ANIME (Animation Learning Media). The subjects of the study were 17 students from class XI.A at MA Muhammadiyah Limbung. Data collection techniques used were observation and tests. The data analysis techniques employed were qualitative and quantitative analysis. The research was conducted over two cycles. The findings revealed effective collaboration between the researcher and the teacher during the planning phase of the lessons, as well as increased teacher and student activities during the implementation of the lessons in each meeting. Moreover, based on the final test results, the students' average scores improved from 77.12 in the first cycle to 90.29 in the second. This indicates an improvement in students' Arabic vocabulary mastery by 13.17 points. Therefore, it can be concluded that ANIME (Animation Learning Media) can enhance students' Arabic vocabulary mastery.


Keywords


Pembelajaran; Media Pembelajaran Animasi

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, M. (2024). Teknik Pembelajaran Mufradat dalam Perspektif Teori Belajar Edward Lee Thorndike. AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 32–41. Retrieved from https://mail.jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/alwaraqah/article/view/5547

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=-RwmEAAAQBAJ

Asriani, N. D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Animasi terhadap Penguasaan Mufrodat Siswa Kelas VII Mts Ma’arif NU 2 Cilongok Tahun Pelajaran 2020/2021 [Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto]. Retrieved from https://repository.uinsaizu.ac.id/12373/

Awaluddin, A. F. (2022). Hubungan Antara Proses Belajar Mengajar Bahasa Arab dengan Pendidikan Islam. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 70–87. https://doi.org/10.30863/attadib.v3i2.3234

Dwita, D. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi terhadap Peningkatan Penguasaan Mufrodat (Kosa kata) Pembelajaran Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VII Mts Mathla’ul Anwar Cemplang Tahun Pelajaran 2022/2023. Shawtul Arab : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 20–34. https://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/shawtularab/article/view/705

Edy, A. N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Sdn 1 Jatimulyo Lampung Selatan [Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/21709/1/SKRIPSI 1-2.pdf

Ginting, R. B., Isman, M., & Pane, R. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII dalam Menulis Teks Deskripsi Melalui Media Audio Visual. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas) Dan Pengembangan Pembelajaran, 7(4), 653–661. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i4.653-661

Hana, L. N., Sunarko, A., & Rahman, R. A. (2022). Penggunaan Media Film Animasi untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kependidikan, 23(1), 8–14. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/al-qalam.v23i1.3329

Hasanah, S. I., Masruchah, S., & Junaidi, M. R. (2024). Penggunaan Media Video Animasi Kartun untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Kelas 5 di Madrasah Ibtidaiyah Mambaul Ulum Tegal Gondo Malang. AR RAID, 1(2), 95-105. https://jim.unisma.ac.id/index.php/ARRAID/article/view/25527

Kemendikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Arab Fase F untuk SMA/MA/Program Paket C. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. Retrieved from https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/bahasa-arab/fase-f/

Khaerah, M. (2021). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Animasi dalam Peningkatan Penguasaan Bahasa Arab Siswa Kelas X IPS SMAN 5 Wajo. [Unpublished undergraduate thesis] Universitas Negeri Makassar.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Putri, R. A. (2023). Pengaruh Teknologi dalam Perubahan Pembelajaran di Era Digital. Journal of Computers and Digital Business, 2(3), 105–111. https://doi.org/https://doi.org/10.56427/jcbd.v2i3.233

Safitri, E., & Titin. (2021). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Video Animasi Powtoon. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 74–80. https://doi.org/https://doi.org/10.53621/jippmas.v1i2.12

Suprijono, A. (2017). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM (Edisi Revisi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.89-100

Article Metrics

Abstract view : 1204 times
PDF - 263 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.