STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN

Adinda Zalva Lestari, H Nurochim, Hesti Kusumaningrum

Abstract


The principal plays a crucial role in increasing the quality of education through effective organizational management and professional development of teachers. This study analyzes the strategies implemented by school principals to enhance educational quality, emphasizing the significance of resource management and adapting to external trends such as globalization and technological advancements. Using a literature review methodology, the study collects and synthesizes existing research to highlight the relationship between principal leadership and educational outcomes. The findings indicate that successful principals build strong collaboration with teachers and parents, ensure compliance with national education standards, and implement continuous improvement plans. Additionally, fostering a positive school environment and professional growth for educators are pivotal in achieving educational excellence. Ultimately, effective leadership strategies are essential in navigating challenges and improving the overall quality of education..


Keywords


Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu pendidikan

Full Text:

PDF

References


Ajrianto. (2016). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN Ajrianto. (80), 240–248.

Anwar, M. (2020). Manajemen Strategik Daya Saing dan Globalisasi. In Sasanti Institute.

Banun, S., Yusrizal, & Usman, N. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(1), 1–137.

Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114.

Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 31–42. https://doi.org/10.51878/educator.v2i2.1307

Hanim, Z., Sari, D. S., & Soe’oed, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 43–60. https://doi.org/10.21831/jump.v2i1.30672

Hayudiyani, M., Saputra, B. R., Adha, M. A., & Ariyanti, N. S. (2020). Strategi kepala sekolah meningkatkan mutu pendidikan melalui program unggulan sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 89–95. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.30131

Manora, H. (2019). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah. Edification Journal, 1(1), 119–125. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2718

Matiko, S. A., & Djafri, N. (2020). Peran pemimpin pendidikan & kepemimpinan dalam mutu pendidikan. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/363229609_Pengelolaan_Keuangan_pada_TK_Bunga_Tanjung_Sarolangun

Nafindra, I. B., & Rifqi, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Jenjang Sekolah Dasar dan Menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), 551–565.

Parmitasari, R. D. A., & Syariati, A. (2020). Manajemen Strategi. Sulawesi Selatan.

Riyanto, H. Y. (2014). Paradigma Baru pembelajaran: Sebagai referensi bagi pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan berkualitas. Prenada Media.

Saptono. (2020). Kepemimpinan Sekolah: Efektivitas dan Efisiensi dalam Peningkatan Guru. Jurnal VARIDIKA, 32(1), 45–52. https://doi.org/10.23917/varidika.v32i1.11299

Septiani, Y., Aribbe, E., & Diansyah, R. (2020). Analisis Kualitas Layanan Sistem Informasi Akademik Universitas Abdurrab Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Sevqual. Jurnal Teknologi Dan Open Source, 3(1), 131–143. https://doi.org/10.36378/jtos.v3i1.560

Usman, H. (2013). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan.

Vienty, O., Ajepri, F., & Rusmiyati. (2022). Strategi Kepala Sekolah DalamMeningkatkanKinerjaGuru. MindSet: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 130–149.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.79-88

Article Metrics

Abstract view : 75 times
PDF - 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.