PENGARUH MEDIA BUSY BOOK TERHADAP KEMAMPUAN BAHASA RESEPTIF ANAK USIA DINI USIA 4-5 TAHUN DI KB KASIH IBU BEKASI

Kania Nur Alam, Astuti Darmiyanti, Nancy Riana

Abstract


Early childhood education (ECED) in Indonesia is regulated by Law No. 20/2003. This law emphasizes the importance of the education stage for children aged birth to six years. The purpose of this study was to find out how the use of Busy Book media impacts the receptive language skills of four- to five- year-old children at KB Kasih Ibu. Sixteen children from group A were given a pretest-posttest design to measure changes in their language ability after eight learning sessions using Busy Book. The pretest results, with a total score of 593 and an average of 60.43, showed that the receptive language skills of the children in group A had improved. In the hypothesis test using paired samples T-test, the tcount value (19.554) was greater than the ttable value (1.746), and the significance value (0.001) was smaller than 0.05. The results show that Busy Book books have a significant positive effect on the receptive language skills of children aged 4-5 years at KB Kasih Ibu Bekasi. This study concludes that Busy Book books are effective in improving children's receptive language skills at the PAUD stage.


Full Text:

PDF

References


Ahmad, Fairuz Subakir, Mohammad Zakky Mubarok, and Indah Maulidia Rahma. 2022. "Hakikat Bahasa bagi Anak Usia Dini dan Relevansinya Pada Peradaban." AL-ASASIYYA: Journal of Basic Education 7(1): 58-67.

Aini, F. Q., Muqodas, I., & Nikawanti, G. 2023. Peran Media Pembelajaran Busy Book dalam Menstimulasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta (Vol. 2, No. 1, pp. 67-71).

Amalia, Eka Rizki. 2019. "Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita."

Amini, Mukti, and Siti Aisyah. 2014. "Hakikat anak usia dini." Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini 65:1-43.

Ardiyanti, Silva, and Dina Khairiah. 2021. "Hakikat Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Kualitas Diri Pada Anak Usia Dini." BUHUTS AL ATHFAL: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini 1(2): 167-180.

Arifudin, Opan, et al. 2021. "Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini." Az-Zahra, Resa Tifeni. "Aspek- Aspek Penting pada Perkembangan Anak Usia Dini."

Batubara, A. 2023. Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Bahasa pada Anak Usia Dini di TK ALIF MEDAN HELVETIA Tahun 2022.

Erik, Erik, and Carniyati Carniyati. 2022. "Efektivitas Penggunaan Media Busy Book lanel Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 3-4 Tahun KB Al-Irsyad Al- Islamiyyah Kota Cirebon." Hadlonah: Jurnal Pendidikan dan Pengasuhan Anak 3(1): 102-111.

Fitriani, Dewi, Heliati Fajriah, and Wirda Rahmita. 2019. "Media Belajar Big Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Anak Usia Dini." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4.(1): 237-246.

Isna, Aisyah. 2019. "Perkembangan bahasa anak usia dini." Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini 2.(1): 62 69.

Kholila, Azmatul, et al. 2023. "Analisis Evaluasi Aspek Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini melalui Kegiatan Pengenalan Rasa." Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4.(2): 40-48.

Maghfiroh, S., & Suryana, D. 2021. Media pembelajaran untuk anak usia dini di pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560-1566

Myklebust M. 2015. Prelinguistic Communication. In: Yule W, Rytter M, eds. Language development and disorders: Clinic. Diakses tanggal 20 oktober 2015

Nurhayati, Raden. 2020. "Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang– Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam." Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 57-87.

Rupnidah, R., & Suryana, D. 2022. Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1), 51-61.

Saputra, Aidil. 2018. "Pendidikan anak pada usia dini." At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah ProdiPendidikan Agama Islam, 192-209.

Saripudin, Aip. 2019. "Analisis Tumbuh Kembang Anak Dinjau Dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini." Equalita : Jurnal Studi Gender dan Anak 1(1): 114-130.

Susanto, A. 2021. Pendidikan anak usia dini : Konsep dan teori. Bumi Aksara.

Sulis Apreliani, E., Yeni Rahmawa, I., & Setyowahyudi, R. 2021. Penerapan Media pembelajaran busy Book pada kemampuan Mengenal huruf abjad Anak usia dini di Playgroup al-Amanah'aisyiyah Brahu (Doctoral dissertaon, Universitas Muhammadiyah Ponorogo).

Syamsiyah, N., & Hardiyana, A. 2021. Implementasi Metode Bercerita sebagai Alternaf Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1197-1211.

Zulkhaidir, Zulkhaidir, and Zahid Mubarok. 2021. "Hakikat Pendidikan Karakter Kemandirian bagi Anak Usia Dini Menurut Perspektif Islam." Da'watuna: Journal of Communicaon and Islamic Broadcasng 1 (2): 128-141.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.8-17

Article Metrics

Abstract view : 23 times
PDF - 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.