ANALISIS PENGGUNAAN BUKU CERITA BERGAMBAR DALAM MENDORONG LITERASI DIGITAL DENGAN MEDIA CHROMEBOOK PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN BUGANGAN 01

Kuntari Candra Dewi, Duwi Nuvitalia, Annisa Nur Azizah, Ferina Agustini

Abstract


The aim of this research is to determine the digital literacy level of fourth grade students at SD N Bugangan 01 East Semarang. Researchers used descriptive research with qualitative methods to achieve the objectives of this research. This research was carried out from March to April 2024, class IV of SD N Bugangan 01 East Semarang was the place where this research was conducted. Data collection methods include observation, documentation, and interviews with Mrs. Annisa Nur Azizah, class IV teacher. A total of 23 class IV students provided the required learning data. The research results show that students fulfill all aspects of digital literacy indicators, namely the application of digital literacy (reading) in learning, the use of digital media platforms in learning, the use of digital devices and the search for digital-based learning resources. Based on the results and discussions presented by the researchers, the efforts made by the school to encourage digital literacy for class IV students by using picture story books were successfully implemented and obtained good results, where students were enthusiastic in implementing digital literacy.


Keywords


literasi digital, buku cerita bergambar, chromebook

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S. N., Purnamasari, I. and Nuvitalia, D. (2024) ‘Analisis Kemampuan Literasi Numerasi dalam Memecahkan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Kelas IV SD Negeri 1 Sijeruk’, 2(4), pp. 178–184.

Harahap, D. G. S. et al. (2022) ‘Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar’, Jurnal Basicedu, 6(2), pp. 2089–2098. doi: 10.31004/basicedu.v6i2.2400.

Hasanah, U. and Sukri, M. (2023) ‘Implementasi Literasi Digital Dalam Pendidikan Islam : Tantangan dan Solusi’, Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 11(2), pp. 177–188. doi: 10.26618/equilibrium.v11i2.10426.

Intaniasari, Y. and Utami, R. D. (2022) ‘Menumbuhkan Budaya Membaca Siswa Melalui Literasi Digital dalam Pembelajaran dan Program Literasi Sekolah’, Jurnal Basicedu, 6(3), pp. 4987–4998. doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2996.

Kurniawati, putri (2017) ‘Pelaksanaan Literasi Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa’, Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01(April 2022), pp. 1–7.

Maraliza, H. et al. (2024) ‘Sosialisasi Pengenalan Chromebook Untuk Digitalisasi Kegiatan Belajar Mengajar Pada SDN 03 Kasui Pasar’, Jurnal Pengabdian Sosial, 1(7), pp. 456–460. doi: 10.59837/2dkd7258.

Pentianasari, S. et al. (2022) ‘Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Literasi Digital’, Jurnal PGSD, 8(1), pp. 58–72. doi: 10.32534/jps.v8i1.2958.

Putri, I. I. M., Rmiyanti, R. and Ningsih, E. R. (2020) ‘Realisasi Gerakan Literasi Digital Sebagai Implementasi Gerakan Literasi Nasional Di Sekolah Muhammadiyah Pangkalan Bun’, Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), pp. 87–99. doi: 10.23917/blbs.v2i2.12836.

Rusdiyan Yusron, R. D. and Huda, M. M. (2021) ‘Analisis Perancangan Sistem Informasi Perpustakaan Menggunakan Model Waterfall Dalam Peningkatan Inovasi Teknologi’, Journal Automation Computer Information System, 1(1), pp. 26–36. doi: 10.47134/jacis.v1i1.4.

Wahidin, N., Supriyono, S. and Widianto, E. (2022) ‘Pemanfaatan Sumber Belajar Berbasis Digital pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Mentari Kabupaten Malang’, Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), pp. 28–39. doi: 10.21831/diklus.v6i1.39712.

Wiratsiwi, Wendri. "Penerapan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar." Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan 10.2 (2020): 230-238.

Husna, Arumia Fairuz, and Achmad Supriyanto. "Implementasi gerakan literasi sekolah di sekolah dasar pada masa pandemi covid-19." Journal of Practice Learning and Educational Development 1.3 (2021): 100-109.

Restianty, Ajani. "Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media." Gunahumas 1.1 (2018): 72-87.

Rizkiyah, P., & Ningrum, M. A. (2022). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Kecakapan Literasi Digital Anak Usia Dini. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(1), 115–133.

Syaripudin, (2019) Acep dkk. Kerangka Literasi Digital Indonesia.

Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Miles, M. B., dan Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif. Terjemahan : Tjetjep Rohendi. Jakarta: UI-Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i4.734-743

Article Metrics

Abstract view : 66 times
PDF - 22 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.