PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN HOMESCHOOLING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SIWA DI SIBOLGA ILIR

Darwis Darwis, Adi Syaputra, Khairul Amri

Abstract


The research aims to develop a homeschooling learning model for students in Sibolga Ilir. Homeschooling learning is carried out on students in groups in community homes to learn together and increase students' interest in learning to the maximum. The problem in this study is that the learning interest of students in Sibolga Ilir Village is not good. The research method develops a homeschooling learning model for students according to their learning interests. Overcoming this problem is carried out with a homeschooling learning model by grouping according to students' talents and learning interests. The results of the study of students' learning interests are good for each learning group with the homeschooling learning model in Sibolga Ilir village. Homeschooling learning can foster better sensitivity to social feelings towards peers. Able to provide empathy and quickly understand the feelings of others. Homeschooling learning activities will increase students' interest in learning even better.

Full Text:

PDF

References


Berutu, I. S., Anakampun, R., & Pasaribu, A. G. (2023). Penerapan Media Animasi Dalam Pembelajaran PAK Terhadap Minat Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2023/2024. Journal of Creative Student Research, 1(5), 230-240.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research: an introduction. London: Longman, Inc.

Buulolo, S. (2022). Pengaruh metode gallery walk terhadap minat belajar siswa pada pembelajaran ipa terpadu di kelas VIII SMP Negeri 1 Lahusa tahun pembelajaran 2021/2022. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 1(2), 257-266.

Efendi, E., Siswanto, J., & Rasiman, R. (2023). Pengembangan Permainan Ular Naga Modifikasi Dengan Metode Bermain Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 5675-5684.

Gulo, A. (2022). Penerapan model discovery learning terhadap hasil belajar peserta didik pada materi ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 307-313.

Jannah, M., & Masnawati, E. (2024). Penerapan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial (Jupendis), 2(4), 173-183.

Roziqin, M. K., Lesmono, A. D., & Bachtiar, R. W. (2018). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek (Project based learning) terhadap minat belajar dan keterampilan proses sains siswa pada pembelajaran Fisika di SMAN Balung. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(1), 108-115.

Sakliressy, M. T., Sunarno, W., & Nurosyid, F. (2021). Profil sikap ilmiah peserta didik dalam pembelajaran fisika di SMA YPPK Teruna Bakti Jayapura. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(1), 66-71.

Santoso, P. (2019). Pengembangan Media Interaktif Menggunakan Model Assure Untuk Membantu Guru Dalam Pembelajaran Fisika Tentang Alat Ukur Listrik. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 4(2), 235-248.

Saputra, D. R., Lestari, F., & Ica, N. (2024). Penerapan Media Tic Tac Toe Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Materi Pecahan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 5(1), 19-27.

Sukmadinata, Nana Syaodih., 2009. Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Tambunan, S., Harianja, S., Hutabarat, E. H., Simangunsong, R., & Sitanggang, R. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Lae Parira Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi, 1(4), 232-248.

Waruwu, A. B. C., & Sitinjak, D. (2022). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 298-305.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i3.431-437

Article Metrics

Abstract view : 917 times
PDF - 84 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.