PENGGUNAAN MODEL PBL TERINTEGRASI TaRL DAN KSE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MATERI UNSUR, SENYAWA DAN CAMPURAN

Kurnia Kharismanda, Sunu Kuntjoro, Rahmawati Nur Sandi E. T. P.

Abstract


This research is Classroom Action Research with the aim of finding out the application of the Problem Based Learning model which integrates the TaRL (Teaching at The Right Level) and KSE (Social Emotional Competence) approaches in improving the learning outcomes of class VIII B students at SMPN Bojonegoro Integrated Model. The research was carried out in two cycles which included planning, action, observation and monitoring and reflection stages. The research subjects were 32 students in class VIII B of Bojonegoro Integrated Model Middle School for the 2023/2024 academic year. The instrument used is a post test. The results showed that there was an increase in student learning outcomes with a completion percentage of 40.63% in cycle 1 and a completion percentage of 78.13% in cycle 2. The learning outcomes of students in groups in each category (very advanced, proficient and developing) also increased. Based on these results, it can be concluded that the use of the PBL model which integrates TaRL and KSE can improve the learning outcomes of students at VIII B SMPN Integrated Model Bojonegoro in elements, compounds and mixtures.


Full Text:

PDF

References


Andini, F., Waspada, I., Budiwati, N., & Susanto, S. (2023). Peran Guru Dengan Kompetensi Sosial Emosional Dalam Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Membangun Student Well-Being Pada Sekolah Menengah. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 6(1), 175-182.

Antara, I.P.P.A. (2022). Model Problem Based Learning untuk Meningkat-kan Hasil Belajar Kimia Pada Pokok Bahasan Termokimia. Journal of Education Action Research, 6(1), 15– 21. https://doi.org/10.23887/jear.v6i1.442 92.

Apriyoanda, H., Yetmi, Handayani, D., Megarani, J., (2023). Penggunaan Pendekatan TARL Terintegrasi Model Pembelajaran PBL Pada Materi Persamaan Reaksi Kimia Sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Bengkulu: Jurnal Pendidikan Brendo Edukasi.

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Cahyono, S. D. (2022). Melalui Model Teaching at Right Level (TARL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan KD. 3.2 /4.2 Topik Perencanaan Usaha Pengolahan Makanan Awetan dari Bahan Pangan Na. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12407–12418.

Fadhil, H. N., Handayani, D., & Darti, P. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi dengan Social Emotional Learning untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Emosional Serta Keaktifan dan Hasil Belajar. Chemistry Education Practice, 6(2).

Hardi, E., dan Mudjiran. (2022). Diversitas Sosiokultural Dalam Wujud Pendidikan Multikultural, Gender dan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 8931–8942. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/9780

Izzah, N., Djangi, M. J., & Mansur, M. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi Teaching at the Right Level untuk meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 1000-1008.

Jauhari, T., Rosyidi, A. H., & Sunarlijah, A. (2023). Pembelajaran dengan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal PTK dan Pendidikan, 9(1), 59-74.

Karsini, N. K. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Children Learning in Science (CLiS) Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 323–330. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28993.

Kurniasari, I. F., Dwijayanti, I., Roshayanti, F., & Handayani, S. (2023). Implementasi Culturally Responsive Teaching pada Materi Bentuk Bangun Ruang Kelas 1 SDN Pandean Lamper 04 Semarang. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 5364-5367.

Lubis, M. (2020). Peran Guru Pada Era Pendidikan 4.0. EDUKA : Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 4(2), 0– 5. https://doi.org/10.32493/eduka.v4i2.426 4

Ningrum, M. C., Juwono, B., & Sucahyo, I. (2023). Implementasi Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Fisika. PENDIPA Journal of Science Education, 7(1), 94–99.

Oktavia, G., Anwar, M., & Minggu, A. (2023). Penerapan Pendekatan TaRL pada Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 971-977.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237

Sirait, Erlando Doni. (2016). “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematik”. Jurnal Formatif 6(1): 35-43.

Subadi, T. (2011). PTK Penelitian Tindakan Kelas Berbasis Lesson Study. Muhammadiyah University Press.

Sufyadi, S., Lambas, Rosdiana, T., Rochim, F.A.N., Novrika, S., Iswoyo, S., Hartini, Y., Primadonna, M., & Mahardika, R. L. (2021). Pembelajaran Paradigma Baru. Kemendikbudristek.

Sulaeman, N. F., Nuryadin, A., Efwinda, S., & Setiyawan, R. (2022). Pelatihan Sosial Emosional Bagi Kepala Sekolah dan Pengawas Sekolah Penggerak di Kota Samarinda. Journal of Sriwijaya Community Services on Education, 1(2), 1–6.

Umam, M. K. (2020). Paradigma Simtoma Jiwa Sebagai Metode Memahami Kognisi Peserta Didik. At-Thullab Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–32.

Wijaya S., dkk. 2021. Kampus Merdeka & Inovasi Pendidikan Peluang dan Tantangan di Era 4.0. Serang: Desanta Muliavisitama.

Wulandari, Y., & Jannah, M. (2018). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas V Min 38 Aceh Besar. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 793–797.

Yuliandri, B. S., & Wijaya, H. E. (2021). Social Emotional Learning (SEL) to Reduce Student Academic Stress during the COVID-19 Pandemic. Proceding of Inter-Islamic University …, 1(1), 1–8. https://press.umsida.ac.id/index.php/iiuc p/article/view/601




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i3.334-341

Article Metrics

Abstract view : 1243 times
PDF - 327 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.