PENINGKATAN KETERAMPILAN KOLABORASI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MELALUI MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Indah Kusumawati, Firosalia Kristin

Abstract


This study aims to improve the collaboration skills of students in math lessons by applying cooperative type TGT (Teams Tourism Games) learning with class presentation steps, studying in a team, game, game, group announcements, group announcements. This study is a Research on Class Action held in Mangunsari 02 City Prayers in the class V Semester I of 2023/2024 in two cycles with the number of 16 students where 7 men and 9 women. dikumpukkan data using observation sheets of students’ skills in collaborating. Data was analyzed descriptively by comparing the meaningfulness and learning at the results of students from pre cycles, the I cycle and the cycle II. The results show that peningkatakan collaboration skills by implementing the Teams Tournament learning model in the Mathematics subject were the I cycle from 16 students who exist, there are 7 (44%) students who have met the indicator of collaboration skills, compared to pre-19% of students, while in the II cycle from 169 students who are very able to collaborate. Therefore, the TGT model can improve collaboration skills in the cargo of Mathematics learning.


Keywords


Collaboration Skill, Teams Games Tournament (TGT)

Full Text:

PDF

References


Astuti, W., & Kristin, F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 155. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.10471

Ayu Wulandari., Rahmaniati., & Kartini N. H. (2021). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi dan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Teams Games Tournament. Jurnal Pendidikan, 16 (1), 1-11

Cartono. (2020) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams-Games Tournament) Untuk Meningkatkan Kemampuan Teknik Dasar Bermain Kasti Di Kelas V Sd Negeri 179/Ix Tanjung Harapan. Jurnal Literasiologi, 3 (3), 117-128.

Dewi, A. P., Putri, A., Kurnia, D., Baskoro, A., Prayitno, A., Studi, P., & Biologi, P. (2020). Profil Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa pada Rumpun Pendidikan MIPA. Pendagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(01), 57–72. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedagogia

Didik, P., Iii, K., & Pasirkaliki, S. D. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Kelas III SDN 013 Pasirkaliki Bandung. 09, 1790–1800

Fadhulloh, M.Y., Hidayati, Y.M. (2021) Analisis Lembar Kerja Peserta Didik ditinjau dari Keterampilan Abad 21 dan HOTS di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (6), 5488-5497

Halimah., . Mawardi., & Widi Wardani, K. (2019). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas 4 Sd N Gendongan 03 Melalui Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt ). Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 46–52. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i1.17319

Karmila, B., & Mawardi, M. (2020). Meta Analisis Efektifitas Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) dan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa SD. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(4), 224–233. https://doi.org/10.58258/jisip.v4i4.1495

Lorenza., Setyawan. D., M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Kolaborasi Siswa SMK. Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan, 14 (3), 352-355

Mahardi, I. P. Y. S., Murda, I. N., & Astawan, I. G. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbasis Kearifan Lokal Trikaya Parisudha Terhadap Pendidikan Karakter Gotong Royong Dan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 2(2), 98. https://doi.org/10.23887/jpmu.v2i2.20821

Netriwati&Lena, M.S. (2017). Media Pembelajaran Matematika. Bandar Lampung : Permata Net

Sari, E.P., Makmur, A., Hasibuan, E.A. (2021). Upaya Meningkatkan Berfikir Kritis Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inquiri Pada Materi Pengukuran di Kelas V SD Negeri 20019 Padangsidimpuan. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 4 (1), 51-59

Sipahutar, C. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dalam Blended Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi, Keterampilan Berpikir Kritis, Dan Penguasaan Konsep Matematika Kelas Iv Sekolah Dasar Xyz Jakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07 (2). 2548-6950

Solihah, Ai. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal SAP, 1 (1). 45-53

Sudimahayasa, N. (2015). Penerapan Model Pembelajaran TGT untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Partisipasi, dan Sikap Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 48 (1). 45-53

Sugiata, I. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Game Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78. https://doi.org/10.23887/jpk.v2i2.16618

Sunbanu, H. F., Mawardi, M., & Wardani, K. W. (2019). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2037–2041. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i4.260

Susanti, Dwi., Jailani., Irfan. L. Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbantuan Geogebra untuk Mendukung Keterampilan Collaboration, Problem Solving, dan Communication. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11 (2) 1000-1008

Thalita,A. R., Fitriyani, A. D & Nuryani. (2019. Penerapan Model Pembelajaran TGT untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (2), 147-156.

Ulhusna, M., Putri, S. D., Zakirman. (2020). Permainan Ludo untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Elementary Education, 4 (2), 130-137.

Waluyo, A., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2019). Upaya Peningkatan Kreativitas Belajar dalam Pembelajaran Tematik Terpadu melalui PBL_GI Kelas IV SD. Jurnal Basicedu, 3(1), 2541–2549.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v6i4.1050-1059

Article Metrics

Abstract view : 214 times
PDF - 161 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.