KEMAMPUAN MATEMATIKA DAN RELEVANSINYA DENGAN KUANTITAS DAN KUALITAS HAFALAN ALQURAN PESERTA DIDIK
Abstract
Students at MTs Negeri 1 Pasaman are directed to have a good and high memorization of the Qur'an in quality. The briefing has relevance to the skills needed from students in MTs, in line with previous research proving that the ability of the field of exorcist has an influence on social abilities. Therefore, this study aims to reveal how the relevance of mathematical ability with the quality and quantity of memorization of the Qur'an of learners. This research is designed with quantitative approach, the type of quantitative chosen here is correlation. The results showed that mathematical ability has a positive impact on the quality (Y1) of memorization of the Qur'an, amounting to 11.3%. The results of the study variable memorization test of mathematical ability (X) quality memorization (Y2) had an effect of 1.5 %.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A’yun, Q., Haq, A., & Mustafida, F. (2019). Hubungan Antara Menghafal Alqur’an dengan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam di Kelas VIII SMPI 01 Singosari Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 4(6), 46–51.
Albi, N. S., Hadiyanto, A., Hakam, A., & Wajdi, F. (2020). Metode Menghafal Alquran Tawazun Dan Peningkatan Self-Esteem Santri di Pesantren Daarul Huffadz Indonesia. Jurnal Studi Al-Qur’an, 16(2), 213–232.
Alrwaished, N., Alkandari, A., & Alhashem, F. (2017). Exploring In- and Pre-Service Science and Mathematics Teachers’ Technology, Pedagogy, and Content Knowledge (TPACK): What Next? Noha. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(9), 6113–6131. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01053a
Fauziah, R., Ritonga, M., & Alrasi, F. (2020). Korelasi Tsiqah Tahfidz Al-Qur’an dengan Maharah al-Lughah al-’Arabiyyah Mustawa Tsalits Ma’had Az-Zubair bin Al-Awwam. EL-TSAQAFAH Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 25–36. https: journal.uinmataram.ac.id/index.php/eltsaqafah%0AKORELASI
Gradini, E., Wahyuni, S., & Ansor. (2017). Efektivitas Penerapan Pembelajaran Matematika QUr’ani dalam Pembelajaran Himpunan. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 1–20.
Huda, M., & Mutia. (2017). Mengenal Matematika dalam Perspektif Islam. FOKUS : Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 2(2), 182–199.
Jansen, B. R. J., Schmitz, E. A., & Maas, H. L. J. Van Der. (2016). Affective and Motivational Factors Mediate the Relation between Math Skills and Use of Math in Everyday Life. Front. Psychol., 7(513), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00513
Kamal, M. A. M. (2015). Dinamika Struktur Kemukjizatan Al-Qur’an. Syariati, 1(2), 189–212.
Ritonga, M., Widodo, H., Munirah, & Nurdianto, T. (2021). Arabic language learning reconstruction as a response to strengthen Al-Islam studies at higher education. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 10(1), 355–363. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i1.20747
Saihu. (2020). Peran Hafalan Alquran (Juz’amma) (Studi tentang korelasi antara Menghafal Alquran dengan Hasil Belajar Alquran Hadis di SDIT Al-Musyarrofah Jakarta). KORDINAT, XIX(1), 53–74.
Sappaile, B. I. (2007). Hubungan Kemampuan Penalaran dalam Matematika dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(069), 985–1003.
Sari, D. E., Mulyanto, A. B., & Gumay, O. P. U. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Matematika dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fisika di Kelas X SMA Negeri 3 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2015/201. Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Persatuan Guru Republik Indonesia (STKIP-PGRI) Lubuklinggau.
Sartika, F., & Ritonga, M. (2020). Redesain Kurikulum TPQ/MDTA Sebagai Lembaga Pendidikan Informal Dalam Membentuk Generasi Muslim (M. Ritonga (ed.); Issue October). UMSB Press.
Situmorang, L. (2018). Hubungan Kemampuan Matematika dan Kemampuan Awal dengan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Kelas XI pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga [Universitas Negeri Medan]. http://digilib.unimed.ac.id/34914/
Yusufa, U. (2014). Mukjizat Matematis dalam Al-Qur’an: Kritik Wacana dengan Pendekatan Sains dan Budaya. Hermeunetik, 8(2), 343–368.
Zairi, A., Sutrisno, L., & S, H. T. M. (2017). Hubungan antara kemampuan matematika dengan kemampuan menyelesaikan soal fisika pada materi gerak parabola. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(3), 1–10.
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/muaddib.v6i1.66-74
Article Metrics
Abstract view : 786 timesPDF - 323 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.