PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN MODEL TUTORIAL PADA MATA PELAJARAN TJKT TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMK NEGERI 6 PADANG

(1) * Abdul Hanif Novryanli Mail (tim_perbaikan_publish, Indonesia)
(2) Ade Pratama Mail (Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Sumatra Barat, Indonesia)
(3) Haris Kurniawan Mail (Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Sumatra Barat, Indonesia)
*corresponding author

Abstract


This study was motivated by the low learning achievement of students and the minimal use of interactive learning media with tutorial models, as well as the lack of variation in the. The purpose of  study was  evaluate the effect of the use of interactive learning media with tutorial models achievement . The method used in this study was quantitative with an experimental type that applied .The samples in this study was determined through random sampling. Learnings outcomesi in the experimentail clasas showeid thatt moere studentis achieved hihg scorse compared to the contrle classe. The average pretest score for the experimental class was 41.14, while for the control class it was 36.57. The posttest score in the experimental class reached 85.77, while in the  only 52.68. Based on these results, the Ha hypothesis is accepted and the Ho rejected. From the analysis carried out, it can be concluded that there is an effect of the use of interactive learning media achievement of class X students in TJKT lessons at SMK Negeri 6 Padang.

   

DOI

https://doi.org/10.31604/ptk.v8i3.909-915
      

Article metrics

10.31604/ptk.v8i3.909-915 Abstract views : 0 | PDF views : 0

   

Cite

   

Full Text

Download

References


Aas Aliana Futriani Hidayah, Robiah Al Adawiyah, P. A. R. M. (2016). Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19: (Studi Komparasi Pembelajaran Luring Dan Daring Pada Mata Kuliah Pengantar Akuntansi Di Universitas Tjut Nyak Dhien). 4(1), 1–23.

Alfiriani, A., & Ellbert. (2016). Kepraktisan dan Keefektifan Modul Pembelajaran Bilingual Berbasis Komputer. Jurnal Kependidikan, Volume 1(August).

Bataubara, Hamdan Husein. 2020. Media Pembelajaran Efektif, Semarang : Fatawa Publishing

Fatimah, 2019. (n.d.). analisis kesukaran soal, daya pembeda dan fungsi distraktor. 8, 37–64.

G.Dukalang, H., & Lestari, D. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Macromedia Flash Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Teknologi Informasi Indonesia (JTII), 3(1), 1.

H.Hamriani. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Ips Kelas V Sdn 213

I.Lagoci Kecamatan Liliriaja Kabupaten Soppeng the Influence Effect of Media Power Point on Students Motivation in Learning Social Science C.

J.Hutauruk & Simbolon, 2018. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iv Sdn Nomor 14 Simbolon Purba. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Role Play Pada Pelajaran Ips Kelas Iv Sd Swasta Xaverius Padang Sidimpuan, 8(2), 112.

Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan Dan Daya Beda Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas Iii Sdn Karet 1 Sepatan. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(2), 198–214.

Muis, A., Pawero, D., Agama, I., Negeri, I., & Manado, I. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. 4(1).

Novita, L., Sukmanasa, E., & Yudistira Pratama, M. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. © 2019-Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media.

Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 346.

Payadnya & Jayantika. (2018) Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisi Statistik Dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.

Purba, A Ramen, Dkk. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Medan : Yayasan Kita Menulis

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79.

Rohani, 2018. (n.d.). manfaat media dalam pembelajaran. 91–96.

Sahade, S., Rijal, H. A., & Nur, A. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Internet terhadap Motivasi Belajar Siswa Program Keahlian Akuntansi di SMK Negeri 1 Makassar. Klasikal: Journal …, 3(2), 61–70.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Wahyuni, E. S., & Yokhebed, Y. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran Yang Digunakan Guru Biologi Sma Negeri Di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 8(1), 32. https://doi.org/10.31571/saintek.v8i1.1105

Winata, H. (2017). Media pembelajaran mempunyai pengaruh terhadap motivasi belajar siswa ( Learning media has an influence on motivation to learn ). 2(1), 27–33.

Yendrita, Y., & Syafitri, Y. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Biologi. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 2(1), 26–32.

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Keaktifan Siswa. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 153–160.

Yusup, 2018. (2017). uji validitas dan reabilitas instrumen penelitian kuantitatif.

Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 13(1), 53–59.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher | Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.