PENGARUH MODEL PjBL BERBASIS LITERASI ILMIAH TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS V SD
Abstract
This research aims to determine the influence of the scientific literacy-based Project Based Learning (PjBL) model on science learning outcomes for VC class students at SDN Jatingaleh 01. This research uses a quantitative experimental approach using a one-group pretest-posttest design research design. This research involved 25 VC class students and used saturated sampling for sample selection. With a sample size of 25 respondents which is the same as the population size. The research will collect data using tests, observations, interviews and documentation. The T-test is a data analysis technique used in this research. This research found that the Scientific Literacy-based Project Based Learning (PjBL) model had a significant positive impact on the learning outcomes of VC class students at SDN Jatingaleh 01 in the science and sciences subject My My Pride. The paired sample T-test shows a t value of -9.072 with a significance value of 0.000. This shows its significance value. The p value (2-tailed) is 0.00 smaller than the significance level of 0.05.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andi Amelia, Nurlina, & A. Muafiah Nur. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Berbasis Literasi Sains Terhadap Hasil Belajar Siswa di kelas V SD Paccinongan Unggulan Kab. Gowa. COMPASS: Journal of Education and Counselling, 1(2), 281–286. https://doi.org/10.58738/compass.v1i2.395
Anggreni, L. D., Jampel, I. N., & Diputra, K. . (2020). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Penilaian Portofolio Terhadap Literasi Sains. Mimbar Ilmu, 25(1), 41. https://doi.org/10.23887/mi.v25i1.24475
Arsa, D., Atmazaki, A., & Juita, N. (2019). Literasi Awal Pada Anak Usia Dini Suku Anak Dalam Dharmasraya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 127–136.
Asyhari, A. (2015). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91
Azzahra, I., Aan Nurhasanah, & Eli Hermawati. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1270
Baharuddin, M. R. (2022). Pelatihan dan Pendampingan Asesmen Kompetensi Minimum Bagi Guru SDN 03 Surutanga Kota Palopo. Jurnal IPMAS, 2(April), 9–16. https://literasidigital.my.id/ipmas/article/view/57%0Ahttps://literasidigital.my.id/ipmas/article/download/57/99
Brigita Manik, Wildan Khairul Umam, Fery Irawan, Meyeti Veronica, Misnawati Misnawati, Alifiah Nurachmana, & Nirena Ade Christy. (2023). Taman Baca dan Belajar “Ransel Buku” Sebagai Aksi Nyata Menumbuhkan Kecintaan Anak Pada Buku dan Kegiatan Literasi. Journal of Student Research, 1(1), 141–158. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.961
Dewi Astiti, N., Putu, L., Mahadewi, P., Suarjana, I. M., & Kunci, K. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 193–203. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI
Izati, S. N., Wahyudi, & Sugiyarti, M. (2018). Project Based Learning Berbasis Literasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(9), 1122–1127.
Izzaty, R. E., Astuti, B., & Cholimah, N. (2019). Analisa Kekuatan Sambungan Las SMAW Vertikal Horizontal Down Hard Pada Plate Baja Jis 3131 SPHC Dan Staunless Steel 201 Dengan Aplikasi Penyangga Piles Transfer Di Mesin Thermoforming (Stacking Unit ). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
Kemendikbudristek. (2022). Salinan Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan,.
Masruroh, A. N., & Prasetyo, Z. K. (2018). Pengaruh E-Modul Berpendakatan Guided Inquiry Bermuatan Nature Of Science Terhadap Literasi Sains Siswa Effect Of E-Module With Guided Inquiry Approach Containing Nature Of Science To Student’s Science Literacy. Jurnal Pendidikan IPA, 3, 165–171.
Nurhayati, A. S., & Harianti, D. (2010). Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nuvitalia, D. (2014). Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Kuliah Fisika Lingkungan Untuk Menumbuhkan Kepedulian Pada Lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Sains & Pendidikan Sains IX.
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran …, 9, 34–42. https://jurnal.uns.ac.id/jmpf/article/view/31612%0Ahttps://jurnal.uns.ac.id/jmpf/article/download/31612/21184
Sholikhah, E. M., Agustiningsih, & Mahmudi, K. (2024). Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Round Whelss terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV di UPTD Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1168–1177. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. PT.Asdi Mahasatya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alpabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Taupik, R. P., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Pencapaian Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1525–1531. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.958
Wijanarko, A. G., Supardi, K. I., & Marwoto, P. (2017). Keefektifan Model Project Based Learning Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar IPA. Journal of Primary Education, 6(2), 120–125.
Yuliati, Y., & Saputra, D. S. (2019). Pembelajaran sains di era revolusi industri 4.0. Jurnal Cakrawala Pendas, 2, 5.