(2) Mira Azizah
(3) Susi Handayaningsih
*corresponding author
AbstractThis research aims to describe the application of the Problem Based Learning (PBL) model with a differentiated approach in mathematics lessons, specifically on pictogram material for second-grade elementary school students. PBL is a student-centered learning approach that encourages active problem-solving through investigation and collaboration. Differentiated instruction is oriented towards the needs of students, adjusting the learning process according to individual needs, abilities, and interests. This research uses qualitative descriptive methods. The subjects of this study were all second-grade students. The results indicate a diversity of learning styles among students, namely visual, auditory, and kinesthetic. Implementing PBL with a differentiated approach has proven effective in teaching mathematics, particularly in pictogram material, as it provides students with learning facilities tailored to their needs. The application of PBL with a differentiated approach has a positive impact because it allows students to express their potential according to their interests, thereby creating a more meaningful learning experience.
|
DOIhttps://doi.org/10.31604/ptk.v7i4.582-594 |
Article metrics10.31604/ptk.v7i4.582-594 Abstract views : 0 | PDF views : 0 |
Cite |
Full Text Download
|
References
Agata, D. (2024). Analisis gaya belajar siswa kelas 5 SD N Sambirejo terhadap daya serap matematika materi KPK dan FPB. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 210-219.
Al Husna, L., MZ, Z. A., & Vebrianto, R. (2021). Studi Eksploratif Problematika Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Di Tanah Datar. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 1-12.
Atikah, I., Fauzi, M. A. R. A., & Firmansyah, R. (2024). Penerapan Strategi Diferensiasi Konten dan Proses Pada Gaya Belajar Berbasis Model Problem Based Learning. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(2), 11-11.
Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis Siswa sekolah dasar pada pembelajaran matematika kurikulum 2013. Jurnal penelitian pendidikan, 35(1), 61-70.
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504
Hanaunnadiya, F., Azizah, M., Untari, M. F. A., & Purbiyanti, E. D. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada siswa kelas iv sd negeri pedurungan kidul 01 kota semarang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 678-685.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan tentang Implementasi Kurikulum Merdeka (Nomor 12345/MPK/2021). Dikeluarkan pada 15 Maret 2021.
Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif
Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa sekolah dasar (studi literatur). Jurnal pendidikan tambusai, 4(2), 1526-1539.
Minasari, U., & Susanti, R. (2023). Penerapan Model Problem Based Leaning Berbasis Berdiferensiasi berdasarakan Gaya Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Biologi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 282–287. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.543
Minsih, M. (2018). Peran guru dalam pengelolaan kelas. Profesi pendidikan dasar, 5(1), 20-27.
Mumpuniarti, M. (2023). A., & Handoyo, RR (2023). Diferensiasi Pembelajaran (Pengelolaan Pembelajaran untuk Siswa yang Beragam)(1 ed.). Yogyakarta: UNY Press. Retrieved December, 10.
Naibaho (2023), pembelajaran dengan berbagai materi ini dapat meningkatkan kesadaran siswa tentang metode pembelajaran yang cocok bagi mereka, sehingga mereka dapat merefleksikan pola pembelajaran yang efektif dan menyenangkan.
Pane, R. N., Lumbantoruan, S., & Simanjuntak, S. D. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 173–180
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran diferensiasi dalam kurikulum merdeka. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 4, No. 1).
Putri, S. W., Almufidah, A., & Gusmaneli, G. (2024). Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Peserta Didik. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(2), 179-187.
Rani, P. R., Lestari, A., Mutmainah, F., Ishak, K. A., Delima, R., Siregar, P. S., & Marta, E. (2021). Pengaruh Metode PJBL Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 264–270. https://doi.org/10.23887/jlls.v4i2.34570
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.
Sugiyono. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta; 2019.
Swandewi, N. P.(2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran Teks Fabel Pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar.Jurnal Pendidikan DEIKSIS,3(1), 53-62.
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 529–535. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301
Widyawati, R., & Rachmadyanti, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 365-379.
Wulandari, S., & Prasetyo, E. (2021). Pentingnya Pembelajaran Matematika di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 13(2), 45-57.
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher | Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






Download