PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA PUZZLE TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI MATERI PECAHAN PADA SISWA KELAS III SDN PLAMONGANSARI 02
Abstract
This research aims to determine the effect of implementing the Make A Match Learning Model assisted by Puzzle media on the numeracy abilities of class III students at SDN Plamongansari 02 Semarang. The method used in this research is quantitative with a one-group pretest-posttest design. The research sample consisted of class III students at SDN Plamongansari 02 who underwent a pretest before implementing the learning model and a posttest afterwards. The data obtained were analyzed using descriptive statistical techniques and paired samples t-test. The research results showed that there was a significant increase in students' numeracy abilities after implementing the Make A Match Learning Model with the help of Puzzle Media. The average student score increased significantly from 49.4118 on the pretest to 81.7647 on the posttest. The statistical test shows the Sig value. (2-tailed) is 0.000, which is smaller than the significance level α = 0.05, so the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. This shows that the learning model applied has a significant influence on students' numeracy abilities
Full Text:
PDFReferences
Aida, N. (2023). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN SEDERHANA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH PADA SISWA KELAS III SDN BENTENG SEBERANG KECAMATAN PENGARON KABUPATEN BANJAR. Tarbiyah Darussalam: Jurnal Ilmiah Kependidikan Dan Keagamaan, 7(01), 201–211.
Aisyah, S. (2023). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Operasi Hitung Pecahan pada Peserta Didik Kelas 5 SDN 2 Ngambarsari Wonogiri Tahun Pelajaran 2021/2022. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 9(2), 154–162.
Ayu, N., & Syukur, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Literasi Numerasi pada Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Siswa SD Negeri Tanrara. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(12), 3106–3121.
Dewi, E. M. P., Qamaria, R. S., Widiastuti, A. A., Widyatno, A., Marpaung, J., Ervina, I., Hapsari, A. D., Juliadilla, R., Sari, R. P., & Anggraini, H. (2024). Pendidikan Indonesia Di Era Globalisasi; Tantangan Dan Peluang. Nas Media Pustaka.
Dewi, Y. O. K., & Nuvitalia, D. (2024). Penerapan Media Papan Tempel untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Siswa Kelas V SDN Pandeanlamper 04 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19306–19315.
Hadzami, S., & Maknun, L. (2022). Variasi Model Pembelajaran Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Tarqiyatuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 111–132.
Khakima, L. N., Marlina, L., & Zahra, S. F. A. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI/SD. Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI, 1, 775–792.
Khaq, M., & Sutriyani, W. (2023). Efektifitas Model Pembelajaran Make A Match berbantuan Media Puzzle terhadap Kemampuan Numerasi Materi Pecahan Siswa Kelas 3 SDN 02 Kuanyar Mayong Jepara. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1962–1972.
Kudsiah, M., & Alwi, M. (2020). Pengembangan Media Puzzle Pecahan Matematika Materi Penjumlahan Pecahan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 102–106.
Lestari, D., & Maulida, U. (2022). ANALISIS KETERSEDIAAN BAHAN AJAR BERMUATAN KEARIFAN LOKAL DALAM MENINGKATKAN LITERASI BUDAYA SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH JAMIATUL GULAMI. El Midad: Jurnal Jurusan PGMI, 14(2).
Manguni, D. W. (2022). Teknik Membaca Scanning dalam Pengembangan Literasi Numerasi pada Pembelajaran Matematika Anak di Sekolah Dasar. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(1), 59–70.
Mariati, M., Arjudin, A., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas IV SDN 19 Rabangodu Utara Kota Bima Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1).
Nurhayati, S., Suherman, S., & Rahmani, A. (2023). Penggunaan Media Puzzle dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 6(2), 102–105.
Nurlaila, N., & Mahmudah, I. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Papan Musik (Multi Fungsi) Materi KPK dan FPB pada Pembelajaran Matematika. SHIBYAN: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 69–78.
Pangesti, F. W., & Mulyati, T. (2022). Efektivitas Media Aplikasi Phet Simulations Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Peserta Didik Sd Terkait Materi Pecahan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(9), 1894–1905.
Prawismo, S. A., Sajida, A. H., Habibah, P. J. M., Zainuddin, M., & Mas’ ula, S. (2022). Pengembangan Media Puzzle dalam Pembelajaran Materi Pecahan bagi Siswa Kelas Rendah SD Negeri Jatinom 03. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 5(2), 102–110.
Putri, J., & Nuvitalia, D. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka dalam mendukung Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(2), 202–209.
Riana, N. K. I., Tegeh, I. M., & Pudjawan, K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match dengan Berbantuan Media Kartu Berpasangan Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 388–397.
Safari, Y., & Inayah, Y. (2024). Penerapan Teori Bruner Dalam Pembelajaran Matematika di Tingkat Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Kurikulum Merdeka. Seroja: Jurnal Pendidikan, 3(1), 156–164.
Stevani, A. M., & Nugraheni, N. (2024). Optimalisasi literasi digital untuk mencapai pendidikan berkualitas menuju sustainable development goals (SDGs) 2030. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(4).
Sunedi, D. P. O. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Action Research, 7(2), 237–242.
Triandani, W., & Fajrin, N. D. (2024). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI PECAHAN PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS V SDN KEREP KIDUL NGANJUK. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(2).