CONTRIBUTION OF THE “SANGGAR JUARA” IN FORMING CHILDREN’S CHARACTER
Abstract
The purpose of carrying out this activity is as a form of Sanggar Juara’s concern for children's character education and to provide education in a more exciting way to children. In addition, the benefits of this activity for children apart from understanding character education, children can have more fun and play with their friends. The purpose of writing this article is to introduce the Sanggar Juara Organization to readers. The method used to achieve this goal is to use fun teaching methods by playing games, telling stories, and learning about practice directly. In conclusion, the champion school succeeded in carrying out community service activities for approximately five months and made the children at RPTRA Pinang Indah and RPTRA Mawar learn about character education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriani, Lutfi. (2014). Upaya Lembaga Jaringan Kemanusiaan Jawa Timur (JKJT) dalam Menanamkan Pendidikan Karakter bagi Anak Jalanan di Kecamatan Lowokwaru – Kota Malang. Diploma Thesis. Universitas Negeri Malang
Aunillah, N. I (2011). Panduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Laksana
Elfia, Miira. (2022). Marjanis: 18 Nilai Pendidikan Karkater, Bekal Hidup Lebih Baik. Accessed by: https://sumbar.kemenag.go.id/v2/post/64919/marjanis-18-nilai-pendidikan-karakter-bekalhiduplebihbaik#:~:text=Marjanis%20menyampaikan%2018%20nilai%20pendidikan,peduli%20lingkungan%2C%20peduli%20sosial%2C%20tanggung
Faiz & Soleh, (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 7(1)
Faiz, et al. (2021). Tinjuan Analisis Kritis Terhadap Faktor Penghammbat Pendidikan Karakter di Sekolah. JURNAL BASICEDU, 5 (4)
Hawala, Fikry. (2021). Sanggar Juara Foundation. Accessed by: https://bogorngariung.com/komunitas-bogor/sanggar-juara-foundation/
Hubbi, et al. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter Kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan di Era Milenial. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(3), 237
Hutapea and Dewi. (2020). Peran Kebermaknaan Hidup dan Kepemimpinan Melayani Terhadap Kepuasan Hidup Sukarelawan Lembaga Swadaya Masyarakat. Jurnal INSAN, 14(2)
Insani, et al. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3)
Jumlah Ruang Publik Terpadu Ramah Anak (RPTRA) yang Diresmikan Pemprov DKI Jakarta Hingga Tahun 2019. Accessed by: https://statistik.jakarta.go.id/jumlah-ruang-publik-terpadu-ramah-anak-rptra-yang-diresmikan-pemprov-dki-jakarta-hingga-tahun-2019/
Khairally, E. T. (2022). Pendidikan Non Formal Adalah: Ini Manfaatny da Contohnya. Accessed by: https://www.detik.com/bali/berita/d-6461267/pendidikan-non-formal-adalah-ini-manfaat-dan-contohnya
Marzuki, Saleh. (2009). Dimensi-dimensi Pendidikan Nonformal. Malang: UNM Press
Mawardi et al. (2020). Inovasi Pendidikan Karakter di Era Milenium Melalui Strategi The Nine Golden Habits di SMP Unismuh Makassar. INTIQAD: JURNAL AGAMA DA PENDIDIKAN ISLAM, 12 (2)
Naziyah, et al. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli LIngkungan di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 5(5)
Prihatmojo & Badawi (2020). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Mencegah Degradasi Moral di Era 4.0. jurnal Riset Pedagogik, 4 (1), 150
Rahman, et al. (2020). Ruang Lingkup Inovasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4 (2), 190
Rasminto, Hendri. (2022). Pengertian Organisasi dan Mekanismenya. Accessed by: https://komputerisasi-akuntansi-d3.stekom.ac.id/informasi/baca/Pengertian-Organisasi-dan-mekanismenya/654484cfcdc1f1f2902706c8c6855b95e59cdd08#:~:text=Menurut%20Max%20Weber%20pengertian%20organisasi,kerja%20menjalankan%20sesuatu%20fungsi%20tertentu
Tualasamony, et al. (2020). Pengembangan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Negeri 5 Namlea. Jurnal PEDAGOGY, 7(2), 90
Widodo, et al. (2006). Akuntansi dan Manajemen Keuangan untuk Organisasi Pengelola Zakat. Jakarta: Salemba Empat
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/jpm.v6i6.2184-2191
Refbacks
- There are currently no refbacks.