PROFIL MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI PECAHAN BERDASARKAN TINGKAT KEMAMPUAN MATEMATIKA SISWA
Abstract
Elementary school sixth-grade students still experience misconceptions fractions causing low student mathematics learning outcomes. The purpose of this study is to find out the student's misconceptions in the fraction material. The type of research conducted is descriptive qualitative research. The subjects studied were 6 grade VI elementary school students, 2 subjects with high mathematical ability levels, 2 subjects with moderate mathematical ability levels, and 2 subjects with low mathematical ability levels. Data collection methods used were interviews and multiple-choice tests based on fraction material. The results of the study stated: (1) The students' dominant misconceptions in the concept of calculating fraction distribution operations. (2) Misconceptions experienced by students with high mathematical abilities are less than students with moderate and low mathematical abilities. With this research, the teacher can find out the students' misconceptions in the subject matter fractions and the teacher can be more maximal in teaching the concept of fractions.
Keywords: Misconception, Fraction Material, Mathematical Ability
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Adinawan, Cholik dan Sugijono. 2007. Matematika SMP Jilid 1A Kelas VII Berdasarkan Standar Isi 2006. Jakarta: Erlangga.
Charalambous dan Pitta-Pantazi. 2007. Drawing on a Theoretical Model To Study Students’ Understandings of Fractions. Educational Studies in mathematics, (Online), 64: 293-316.
Edah, Noviah dan Siti Maghfiratun, 2017. Profil Miskonsepsi siswa pada Materi Bilangan Bulat Berdasarkan Tingkat Kecerdasan Logis – Matematis siswa. Mathemdunesa. Vol.2 No.6, pp 311-319.
Gunanto dan Dhesy Adhalia. 20018. Matematika untuk SD/MI Kelas VI Kurikulum 2013 Revisi. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.
Hakim, Maida Sujana, Halini, Ahmad Yani T. 2017. Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pecahan di Kelas VIII SMP LKIA Pontianak. Jurnal Elektronik FKIP UNTAN, tidak diterbitkan.
Hasan, Febiyanti R. 2015. Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Bilangan Bulat Menggunakan Certainty of Response Index (CRI).
Ibrahim, Muslimin. 2012. Konsep, Miskonsepsi, dan Cara Pembelajarannya. Surabaya: Unesa University Press.
Kyriakides, Andreas O. 2011. Questioning Assumptions That Limit The Learning of Fractions: The Story of Two Fifth Graders. Proceedings of The Seventh Congress of The European Society For Research in Mathematics Eduaction.
Liliawati, Winny dan Taufik Ramlan. 2009. Identifikasi Miskonsepsi Materi IPBA Di SMA Dengan Menggunakan Certainty of Response Index (CRI) Dalam Upaya Perbaikan Urutan Pemberian Materi IPBA Pada KTSP. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan, dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta.
Malikha dan Amir, 2018. Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V-B MIN Buduran Sidoarjo Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. Mathematics Education Journal. Vol 1 No.2, pp 75-81.
Mamede, Ema dan Oliveira. 2011. Issues on Children’s Ideas of Fraction When Quotient Interpretation is Used. Proceedings of The Seventh Congress of The European Society For Research in Mathematics Education.
Prasetyorini, Nanda. 2013. “ Profil Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pokok Pecahan ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa”, Jurusan Matematika, FMIPA Unesa : Jurnal MATHEdunesa Vol 2, No 1 ISSN: 2301-
Savitri, Maria Endah. 2016. Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pecahan Dalam Bentuk Aljabar Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII di SMP NEGERI 2 Adimulyo Kabupaten KEBUMEN Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika Vol.4, No.4, pp 401 -413.
Sa’idah, Ghoniyatus. 2011. Penerapan startegi Pembelajaran PDEODE (Predict- Discuss-ExplainObserve-Discuss-explain) Untuk Merduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Hidrolisis Garam di SMA Negeri 2 Bojonegoro. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya
Sarlina, 2015. Miskonsepsi Siswa Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Pada Pokok Bahasan Persamaan Kudrat Siswa Kela X-5 SMA NEGERI 11 MAKASSAR. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran p-ISSN: 2354-
; e-ISSN: 2581-172X Volume 3, Nomor 2, pp 194 -209.
Suparno, Paul. 2005. Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta : Penerbit Grasindo.
Ulfah, Siti dan Harina Fitriyani, 2017. CERTAINTY OF RESPONSE INDEX (CRI): Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Pecahan. Seminar Nasional Pendidikan, Sains dan Teknologi Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang.
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v4i1.49-59
Article Metrics
Abstract view : 2506 timesPDF (Bahasa Indonesia) - 2757 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.