SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: MENGAITKAN KEMAMPUAN NUMERASI MURID DENGAN KUALITAS PEMBELAJARAN BERDASARKAN HASIL RAPOR PENDIDIKAN INDONESIA

Iqbal Ma’ruf Al Ashari

Abstract


Education is a means to an end. Education plays an important role in educating the nation's life. Education is closely related to learning and schools. A good education is reflected in the quality of learning. Mathematics is closely related to numeracy. The purpose of writing this article is to relate the relationship between student numeracy skills and the quality of learning based on the results of the Indonesian education report card 2023. The method used in writing this article is systematic literature review. The sources of articles used are articles with a publication time span between 2018 and 2023, with the keywords student literacy skills and learning quality, as well as data from the 2023 Indonesian education report card. Based on the results and discussion, it can be concluded that students' numeracy skills are moderate at all levels. Meanwhile, the quality of learning is moderate at all levels. Thus, it can be said that students' numeracy skills are directly proportional to the quality of learning. This article only discusses numeracy skills associated with the quality of learning based on the results of the Indonesian education report card 2023, it is hoped that future studies can explain the relationship with different indicators.


Keywords


Indonesia's education report card, learning quality, student numeracy.

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68–82.

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. May, 0–7.

Asrowi, A. (2021). Perencanaan dan pelaksanaan supervisi pendidikan serta ugensinya. E-Jurnal Aksioma al-Asas, 2(1).

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis tujuan pembelajaran dengan kompetensi dasar pada rencana pelaksanaan pembelajaran dasar listrik dan elektronika di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48.

Elpana, E., Riswandi, R., & Fitriawan, H. (2022). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam penggunaan platform pembelajaran untuk peningkatan mutu blended learning pasca pandemi covid-19. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 10(2), 221–231.

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika kualitas pendidikan di indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Fitria, N., Munandar, D. S., & Arifudin, O. (2023). Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(03).

Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan solusi untuk meningkatkan kompetensi dan kualitas guru: sebuah kajian pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 123–132.

Husna, F., Yunus, N. R., & Gunawan, A. (2019). Hak Mendapatkan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Dimensi Politik Hukum Pendidikan. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-i, 6(2), 207–222.

Kementrian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi. (2023). Rapor Pendidikan Indonesia.

Larasati, I., Yusril, A. N., & Al Zukri, P. (2021). Systematic Literature Review Analisis Metode Agile Dalam Pengembangan Aplikasi Mobile. Sistemasi: Jurnal Sistem Informasi, 10(2), 369–380.

Nadziroh, N., Chairiyah, C., & Pratomo, W. (2018). Hak warga negara dalam memperoleh pendidikan dasar di Indonesia. Trihayu, 4(3).

Priyatna, F., & Wiguna, W. (2021). Mobile Game Pembelajaran Matematika Dasar Menggunakan Construct 2 di SDN Sasaksaat. EProsiding Teknik Informatika (PROTEKTIF), 1(1), 218–227.

Putra, E. S. I. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN IPS DI SEKOLAH DASAR (Studi Kasus di Kabupaten Indragiri Hilir Propinsi Riau). Edukasi, 8(1), 32–48.

Saefulmilah, R. M. I., & Saway, M. H. M. (2020). Hambatan-hambatan pada pelaksanaan pembelajaran daring di SMA Riyadhul Jannah Jalancagak Subang. Nusantara, 2(3), 393–404.

Susanti, Y. (2020). Penggunaan Strategi Murder Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. BINTANG, 2(2), 180–191.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.

Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika dalam menyelesaikan soal cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534–540.

Wijaya, A. M. R., Arifin, I. F., & Badri, M. I. (2021). Media pembelajaran digital sebagai sarana belajar mandiri di masa pandemi dalam mata pelajaran sejarah. SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 2(2), 1–10.


Article Metrics

Abstract view : 487 times
PDF - 129 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 CatalystMath: Jurnal Penggerak Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.