APLIKASI RASCH MODEL DALAM PENGEMBANGAN INSTRUMEN SIKAP DAN KONSEP PESERTA DIDIK TERHADAP MATEMATIKA
Abstract
Attitudes and self-concept are psychological aspects that affect students' views of mathematics. Therefore, it is necessary to develop an instrument that can be measured objectively. Some experts view that the Rasch model is an objective measurement, especially assessment in education. The purpose of this research is to develop an instrument of students' attitudes and self-concept towards mathematics using the Rasch Model approach. The subjects in this study were 90 MTsN students. Data collection was taken using an attitude scale and a self-concept scale that had been compiled and analyzed using the Winsteps program. The scale used is summated ratings (Likert). Based on the results of the analysis using the Winsteps program obtained 23 items out of 26 items on the attitude and self-concept scale that meet the item-model conformity level, with an alpha reliability coefficient of 0.93. Overall, it can be concluded that the attitude and self-concept of students towards mathematics has good psychometric properties so that it can be used for initial assessments and research.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andinny, Y. (2015). Pengaruh Konsep Diri dan Berpikir Positif terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 126–135. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.119
Ardiyanti, D., & Dinni, S. M. (2018). Aplikasi Model Rasch dalam Pengembangan Instrumen Deteksi Dini Postpartum Depression. Jurnal Psikologi, 45(2), 81–97. https://doi.org/10.22146/jpsi.29818
Asyhar, B., & Muniri, M. (2017). Matematika sebagai Alternatif Media Dakwah. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai-Nilai Islami), 335–341.
Boone, W. J., Yale, M. S., & Staver, J. R. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Springer, 1–482. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6857-4
Buzan, T. (2003). The Mind Map Book. In The Mind Map Book How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brains Untapped Potential (p. Buzan Organization). https://doi.org/citeulike-article-id:960994
Djaali, H. (2009). Pendidikan, Psikologi. In Jakarta : Bumi Aksara.
Fisher, W. P., & Jr. (2007). Rating Scale Instrument Quality Criteria. In Rasch Measurement Transaction. http://www.rasch.org/rmt/rmt211a.htm
Gunarti, E. (2017). Hubungan Antara Kreativitas, Kemampuan Numerik dan Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Matematika Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri Se-Kecamatan Pundong. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.30738/.v5i1.934
Hastuti, S. (2012). Self Efficacy Mahasiswa Terhadap Matematika. Kontribusi Pendidikan Matematika Dan Matematika Dalam Membangun Karakter Guru Dan Siswa, November 2012, 801–808. https://core.ac.uk/download/pdf/11067003.pdf
Hughes, A. . (2012). Learning & Teaching Pengantar Psikologi Pembelajaran Modern. In Nuansa.
Ibnu, M., Indriyani, B., Inayatullah, H., & Guntara, Y. (2019). Aplikasi Rasch Model: Pengembangan Instrumen Tes untuk Mengukur Miskonsepsi Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 205–210.
Karim, A. (2015). Pengaruh Gaya Belajar dan Sikap Siswa pada Pelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3), 188–195. https://doi.org/10.30998/formatif.v4i3.154
Kristia, D., Habibi, M., Fidya, Y., & Putra, A. (2021). Analisis Sikap dan Konsep Diri Siswa terhadap Matematika ( Studi Survei pada Siswa MTs Se-Kabupaten Kerinci ). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(03), 32–46.
Magfirah, I., Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Bontomatene Kepulauan Selayar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(1), 103–116.
Mulyanto, A. (2006). E-Dakwah Sebagai Alternatif Media Dakwah. Kaunia, 2(1), 1–17.
Muniri. (2015). Karakteristik Berpikir Intuitif Siswa SMA Bergaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Universitas Negeri Surabaya.
Nurhayati. (2016). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENENTUKAN LUAS Nurhayati. 17(1), 32–36.
Prasetyawan, E. (2017). Upaya Meningkatkan Sikap Terhadap Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan Discovery Pada Siswa Kelas VII di SMP Muhammadiyah 7 Yogyakarta. EDUKA Jurnal Pendidikan, Hukum Dan Bisnis, 1(5), 24–40.
Qalsum, U., & Yani, A. (2015). Hubungan Antara Konsep Diri dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA di Kota Makassar. Sain Dan Pendidikan Fisika, 11(2), 132–140. https://doi.org/10.35580/jspf.v11i2.1479
Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pairs-Share Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7–21. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i1.221
Sumintono, B. (2016). Aplikasi Pemodelan Rasch pada Asesmen Pendidikan: Implementasi Penilaian Formatif (Assessment For Learning). Makalah Dipresentasikan Dalam Kuliah Umum Pada Jurusan Statistika, Institut Teknologi Sepuluh November, Surabaya, 17 Maret 2016., March, 1–19. http://eprints.um.edu.my/15876/1/ITS_rasch_model_asesment_for_learning.pdf
Sunarto, H. (2006). Perkembangan peserta didik (Cet. ke-3.). In Jakarta: Depdikbud & Rineka Cipta.
Article Metrics
Abstract view : 329 timesPDF - 133 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 CatalystMath: Jurnal Penggerak Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.