ICE BREAKING DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Nur Saidah Arifin

Abstract


Learning feels boring is something that is not uncommon when in class and learning takes place. That's why a teacher needs to foster student interest with appropriate teaching and learning strategies, one of which is ice breaking. Researchers did this to find out the application and relationship between the application of Ice Breaking and attracting students' attention and interest. The process in this research carried out a qualitative method, namely a technique that collects data through analytical documentation from several previous journals and then describes it in a systematic and structured manner. The research conducted showed that: (1) Ice breaking can be carried out in all subjects, both formal and non-formal education. And also ice breaking can be collaborated with other learning models or strategies. (2) Applying ice breaking can attract attention and interest in learning, increase motivation in learning, enthusiasm and the results obtained from student learning will be better, (3) Ice breaking has benefits that can be applied to divert feelings of boredom, saturation and sleepiness when learn very simple things.


Full Text:

PDF

References


As’ari, Sarmidin, & Akbar, H. 2019. Pengaruh Pembelajaran Game Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar SiswaKelas V (Lima) Pada MataPelajaran Pendidikan Agama Di SD Negeri 001 Pangkalan Kecamatan Pucuk rantau Islam Kuantan Singingi. 1, 1–7.

Berutu, M. H. A., & Tambunan, M. I. H. 2018. Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Sma Se-Kota Stabat. Jurnal Biolokus, 1(2), 109.

Deswanti, I., Santosa, A., & William, N. 2020. Pengaruh Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Kinerja Pen, 2(4), 799–808.

Dewa, I. W. 2022. Pengaruh Penerapan Ice Breaking Terhadap Minat. 3, 240–247.

Fauzan, G. A., & Aripin, U. 2018a. Penerapan Ice Breaking Dalam Pembelajaran. X(X), 17–24.

Fauzan, G. A., & Aripin, U. 2018b. Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa VIII B SMP Bina Harapan Bangsa. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 17–24.

Harianja, M. M., & Sapri, S. 2022. Implementasi dan Manfaat Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324–1330.

Hilda, L., & Sihotang, A. I. Y. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Pokok Segiempat Di Kelas Vii Mts Negeri Model Padangsidimpuan. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 6(01), 106.

Itqan, M. S. (2018). Pendekatan Game Android Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal EduMatSains, 2(2), 161–170.

Kurniasari, W., Murtono, M., & Setiawan, D. 2021. Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Blended Learning Berbasis Pada Google Classroom. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 141–148.

Marzatifa, L., Inayatillah, & Agustina, M. 2021. Ice Breaking: Implementasi, Manfaat dan Kendalanya untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 6(2), 132–143.

Mei, M. F., Seto, S. B., & Wondo, M. T. S. 2020. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3(2), 61–70.

Mulyana, A. 2020. Restorasi Fokus Belajar Siswa melalui Ice-Breaking. In Educivilia: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat. Vol. 1(1): 1.

Paradita, P., Ulva, R., & Handayani, F. 2021. Pengaruh Teknik Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD 101/II Muara Bungo Kabupaten Bungo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 36–40.

Pujiarti, T. 2022. Pengaruh Penggunaan Teknik Ice Breaking terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal: Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan. 3(1), 30–35

Rosmalah, R., Hasdiana, H., & Satriani, S. 2019. Pengaruh Ice breaking terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 10 Manurunge Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 204.

Sulistiyono, P. I., Zakaria, P., Usman, K., & Abdullah, A. W. 2021. Deskripsi Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Gorontalo. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 226–233.

Sundari, R., Putra, M. J., & Dedy, A. 2022. Pengaruh Pemberian Ice Breaking Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III SD Negeri 2 Lais. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. 2020. Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243.

Yuwanita, I., Dewi, H. I., & Wicaksono, D. 2020. Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa. Instruksional, 1(2), 152.




DOI: https://doi.org/10.31604/eksakta.v9i1.107-112

Refbacks

  • There are currently no refbacks.