MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING DENGAN PENGGUNAAN MEDIA LINGKUNGAN
Abstract
This research was a Classroom Action Research (CAR) which carried out consisting of two cycles and each cycle consisting of 1 face-to-face activity, with each face-to-face for 2 hours of lessons (2x40 minutes). Each cycle consists of 4 stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. This study aims to: 1) Describe about implementation of science learning material classification of living things in IPA subjects for students of Package B Tanjung Gundap by implementing Quantum Teaching strategies using environmental media; 2) To determined the increase in science learning achievement matter classification of living things in science subjects for students of Package B Tanjung Gundap by applying Quantum Teaching learning strategies with environmental media. Organizing students in groups to complete assignments where in cycle I the interaction and discussion between group members was not good. But with the teacher's guidance taking turns in each group, in the second cycle the interaction and discussion could run more optimally. Student learning outcomes with quantum teaching learning strategies with environmental media obtained 70.96% in cycle I and 90.32% in cycle II.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aipassa, K. H. T. dan F. S. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KUANTUM (QUANTUM TEACHING) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR Kevin. Pendidikan Progresif, 5.
Amalana, H., Sudarmin, & Latifah. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Modul Qt- Bilingual. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(2), 1145–1157.
Arianti, R., & H, H. (2018). Penerapan Model Quantum Teaching Dalam Pembelajaran Menyimak Cerita Pendek. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 75–89. https://doi.org/10.15408/dialektika.v5i1.7613
Astuti, W. (2017). Model Quantum Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(2), 124. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i2.41
Damayanti, L., Syaodih, E., & Silitonga, A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur Untuk Meningkatkan Minal Belajar Siswa (pp. 22–38).
Mu’min, V. A., Anggraini, & Hadjar, I. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Elektronik Pendidikan Matematika Tudulako, 04(01), 15–24.
Nuryati. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 24 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 176. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v4i2.2951
Prabawanti, E. H. (2015). 390 Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Vol 3 No. 2 Februari 2015 PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING DENGAN METODE DISKUSI BERBANTUAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI BENTUK PANGKAT DAN AKAR PADA SISWA KELAS X.6 SEMESTER I SMA NEGERI 2 MAGETAN TAHUN PELAJARAN 2013/2014. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 3(2), 390–397. https://doi.org/10.25273/jipm.v3i2.508
Prastyo, B. A. (2017). IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN DASAR OTOMOTIF PADA SISWA KELAS X PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK MEKANIK OTOMOTIF SMK MA’ARIF AL-MUNAWWIR. https://media.neliti.com/media/publications/258288-penerapan-model-pembelajaran-quantum-tea-abbc645c.pdf
Pratama, F. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Melalui Strategi Tandur untuk Meningkatan Kompetensi Kognisi Siswa. Jurnal Ilmiah Edukasi. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/1681-6061-1-PB.pdf
Rafid, R. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PECAHAN PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 3 GETASAN. Mitra Pendidikan, 2(7), 715.
Setiawan, M. E., & Indriwati, S. E. (2018). The Implementation of Quantum Teaching (QT) and Think Talk Write (TTW) through Lesson Study to Improve Students’ Learning Motivation. Scientiae Educatia, 7(1), 79. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v7i1.2502
Syukur, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Modul Qt-Bilingual Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(2), 1–12.
Yahya, H. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Sms Islam Terpadu Al-Fityan Gowa. Jurnal Biotek, 5, 155–166.
Zahran, M. (2019). Quantum Learning : Spesifikasi, Prinsip, dan Faktor yang Mempengaruhinya. Journal of Research and Thought of Islamic Education, 2(2), 141–157.
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v6i1.62-68
Article Metrics
Abstract view : 651 timesPDF - 431 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.