INTEGRASI MATEMATIKA DAN NILAI KEISLAMAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MEMBENTUK SISWA YANG BERKARAKTER ISLAMI DI SDN 100315 SANGGAPAPATI

Haddad Alwi Siregar

Abstract


Mathematics is one of the compulsory subjects in elementary school. Therefore, it is expected that by introducing Islamic values in mathematics learning, students can learn mathematics and understand the greatness of Allah SWT. This research is motivated by the lack of students' understanding of Islamic values instilled in mathematics learning because mathematics material lacks a connection with Islamic values. This research was conducted at SDN 100315 Sanggapati, East Angkola Subdistrict, South Tapanuli and all students are predominantly Muslim. This research is a qualitative research that uses data collection methods through observation at elementary schools, interviews with SDN 100315 Sanggapati teachers, and learning documentation according to the lesson plan. The purpose of the research is to find out the integration of Islamic values and mathematics education in developing students with Islamic character at SDN 100315 Sanggapati.


Keywords


Integration, mathematics, Islamic values and mathematics learning.

Full Text:

PDF

References


Basri, H. 2021. Integrasi Nilai-nilai Tauhid pada Pelajaran Sains bagi Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. Tadabbur J. Perad. Islam 3, 164–179.

Budiyono & Harmawati, Y. 2017. Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Nilai-Nilai Keteladanan Guru Dan Orang Tua Pada Siswa Sekolah Dasar. J. Univ. PGRI Madiun 1–10.

Fadli, M. R. 2021. Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika 21, 33–54.

Firdaus, Alfi ‘Inayatul. 2018. Integrasi Nilai-Nilai Al-Qur’an Dalam Pembelajaran Matematika Materi Peluang.

Fitriyani. 2022. Melalui Metode Talking Stick Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Akidah Akhlak Kelas Ii Min 1 Kota Palangka Raya. Pros. Pendidik. Profesi Guru Agama Islam 2, 1102–1112

Hamid, H., Nurdin K. & Mirnawati. 2021. Redesign Lembar Kerja Siswa Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Bahasa Akhlak. Didakt. J. Kependidikan 10, 241–250.

Khoiriyah, R. R. 2018. Integrasi Matematika dan Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembelajaran Matematika untuk Mewujudkan Generasi Berkarakter Islami. JurusanTadris Mat. IAIN Tulungagung 1–15.

Laksana, S. D. 2020. Model Manajemen Pendidikan Adab Anak Usia Pendidikan Dasar di MIN Demangan Madiun Jawa Timur Indonesia. 6, 117–129.

Lindawati, D. L., Akil, A. & Nurlaeli, A. 2021. Analisis Adab Mencari Ilmu dalam Kitab Ta’limul Muta’allim dan Implikasinya terhadap Pendidikan Karakter di SMAIT Harapan Umat Karawang. J. Ilm. Profesi Pendidik. 6, 254–264.

Maarif, S. 2015. Integrasi Matematika Dan Islam Dalam Pembelajaran Matematika. J. Ilm. Progr. Stud. Mat. STKIP Siliwangi Bandung Vol 4, No.

Prasetyo, D., Marzuki & Riyanti, D. 2019. Pentingnya Pendidikan Karakter Melalui Keteladanan Guru. 4, 19–32.

Pratiwi, A. & Siregar, H. A. 2021.Pengembangan Lintasan Belajar Pada Pokok Bahasan Segiempat degan Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik kelas VII di SMP Negeri 6 Padangsidimpuan. Duconomics Sci-meet (Education Econ. Sci. Meet) 1, 130–136.

Rangkuti, A. N.2014. Tantangan dan Peluang Pembelajaran Matematika. J. Pendidik. Mat. 2, 1–13.

Silvatama, M. A., Kamila, N. N., Wijayanto, A. & Sari, E. 2023. Penguatan Sikap Religius Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Bermuatan Nilai Islam. Educ. J. Pendidik. 2, 211–221.

Suyitno, S., Sukmayadi, T. & Mahadhni, J. Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendidikan Antikorupsi Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Se-Kapanewon Depok Yogyakarta. JPDI (Jurnal Pendidik. Dasar Indones. 6, 37




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v9i1.59–64

Article Metrics

Abstract view : 109 times
PDF - 55 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.