KONSEP DASAR EVALUASI PEMBELAJARAN SD N 200103 PADANGSIDIMPUAN

Rahman Siregar, Asriana Harahap

Abstract


Based on observations that have been made with interviews with teachers conducted at SD Negeri 200103 Padangsidimpuan, which relates to the basic concept of evaluation. Based on the results of interviews conducted by researchers to teacher evaluation consists of measurement and assessment. In the context of learning, evaluation has a very important and strategic position, because it is included in the steps of learning. The aim is to find out the effectiveness and efficiency of the learning system. The environment includes evaluating learning programs, learning processes and learning outcomes. In general, the evaluation principle consists of continuity, comprehensive, fair, objective, cooperative and practical. Specifically, the principle consists of cohesiveness, coherence, pedagogy, and accountability. In terms of type, evaluation of learning consists of evaluating planning, development, monitoring, impact, efficiency, and comprehensive programs.

 

Keywords: Learning Evaluation, Evaluation Objectives, Evaluation Functions, Evaluation Principles, Scope of Evaluation.

References


Arifin, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam, Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Afandi. M. (2013). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Penerbit: UNISSULA Press.

Asrul, Ananda Rusydi, Rosnita. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Penerbit: Citapustaka Media.

Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar evaluasi program pendidikan. Cv. Pusdikra Mitra Jaya.

Elisa, E., Rambe, A., Mardiyah, A., Siregar, T., Roipalah, R., & Zunastri, F. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Quizizz Untuk Mengukur Kompetensi Pengetahuan Fisika Siswa. Journal of Natural Sciences, 2(2), 72-78.

Febriana, R. (2021). Evaluasi pembelajaran. Bumi Aksara.

Jenny Indrastoeti,Siti Istiyati. (2017). Asesmen Dan Evaluasi Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Penerbit : Penerbitan dan Pencetakan UNS (UNS Press).

Matondang, Z., Djulia, E., Sriadhi, S., & Simarmata, J. (2019). Evaluasi Hasil Belajar. Yayasan Kita Menulis.

Musarwan, Idi Warsah. (2022). Evaluasi Pembelajaran (Konsep. Fungsi dan Tujuan) Sebuah Tinjauan Teoritis.Jurnal Kajian Pendidikan Islam Volume 1 Nomor 2.

Prijowuntato, S. W. (2020). Evaluasi pembelajaran. Sanata Dharma University Press.

Saleh, M. (2020, May). Merdeka belajar di tengah pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Hardiknas (Vol. 1, pp. 51-56).

Savitri, D. I. (2020, March). Peran Guru Sd Di Kawasan Perbatasan Pada Era Pembelajaran 5.0 Dan Merdeka Belajar. In Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2).

Sawaludin. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam: Jurnal Al-Thariqah Vol. 3.

Setyawan, F. A., & Masduki, L. R. (2021, August). Desain math e-learning berbasis moodle pada sekolah penggerak. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 6, pp. 346-353).

Sherly, Dharma. E, dan Sihombing, H.B. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Prosiding FKIP – Universitas Muhammadiyah Banjarmasin : 183-190.

Sherly, S., Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2021, August). Merdeka belajar: kajian literatur. In UrbanGreen Conference Proceeding Library (pp. 183-190).

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-100.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. In Sinarbaru.

Sylvia, I., Anwar, S., & Khairani, K. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Berbasis Pendekatan Authentic Inquiry Learning Pada Mata Pelajaran Sosiologi di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 103-120

Tatang. (2013). Ilmu Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia.

Undang-undang SISDIKNAS No. 20 tahun 2003 Pasal 57 ayat 2.

Prasasti, P. A. T., & Dewi, C. (2020). Pengembangan Assesment of Inovation Learning Berbasis Revolusi Industri 4.0. untuk Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 66-73.

Prijowuntato, S. W. (2020). Evaluasi pembelajaran. Sanata Dharma University Press.

Purwanto, M. (2009). Ngalim. Prinsip- Prinsip Evaluasi Pengajaran, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Wulan Elis Ratna, Rusdiana H.R. Evaluasi Pembelajaran Dengan Pendekatan Kurikulum 2013. Penerbit : Pustaka Setia Bandung

Zahro, I. F. (2015). Penilaian dalam pembelajaran anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 1(1), 92-111.

Zainal Ariin. (2012). Evaluasi Pembelajaran.Penerbit (Subdit Kelembagaan Direktorat Pendidikan Tinggi Islam Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kementerian Agama RI).

Ayurani, Isma, and Ferdiansah Ferdiansah. "PERAN LAYANAN KONTEN DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MEMBACA SISWA SMP SWASTA IT AL-MUNAWWAR HUTABALANG." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 6.1 (2021): 152-161.

Aziz, M., Sormin, D., Harahap, M. R., Siregar, A. K., Nasution, Z., & Napitupulu, D. S. (2022). Early Childhood Education in the Perspective of the Koran. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(3).

Siregar, Adek Kholijah. "PERAN PENGASUHAN AYAH TERHADAP MOTIVASI MENGHAFAL ALQURAN PADA ANAK DI TK ABA 2 KOTA PADANSIDIMPUAN." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 6.2 (2022): 346-352.

Ummatin, Ana Rosyidatu, Rini Agustini, and Dedi Yuisman. "Pola Asuh Keluarga Jama’ah Tabligh Dalam Membina Keluarga Sakinah." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 6.1 (2021): 109-125.

Agustini, Rini, et al. "PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA PAPAN FLANEL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK PADA RAUDATUL ATHFAL ARAFAH." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 7.1 (2022): 99-144.

Wahyuni, Sri, and Sigit Purnama. "Pengembangan Religiusitas melalui Metode Kisah Qur’ani di Taman Kanak-Kanak." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5.1 (2020): 103.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/jpd.v1i2.75-79

Article Metrics

Abstract view : 412 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 339 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.