PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI PADA SISWA KELAS X SMK SWASTA TERUNA PADANGSIDIMPUAN

Fatma Hayati Dalimunthe, Nikmah Sari Hasibuan, Nikmah Sari Hasibuan, Khatib Lubis, Khatib Lubis

Abstract


Abstract

 

This research aims to determine the influence of using visual media on students' ability to write poetry in the 10th grade of Teruna Padangsidimpuan Private Vocational School. The method used is quantitative research. The population of the study consists of 10 classes with a total of 285 students, and the sample is taken from the Machining Engineering class, totaling 33 students. Data collection technique involves 10 multiple-choice test questions (variable X) and 5 essay test questions (variable Y). Data analysis is conducted using the Pearson product-moment correlation formula "r." The results of the study show that the highest scores obtained for each variable are 90 and the lowest scores are 70, with average scores of 85.75 for variable X and 84.24 for variable Y. The value obtained from the Pearson product-moment correlation table is 0.419, considering the correlation "r" table with a value of 0.355 at a 5% error level with 33 degrees of freedom. This means that rcomputed=0.419 or rcomputed 0.419>0.355, indicating that the students' average level falls into the "Good" category. Therefore, it can be concluded that there is an influence of using visual media on students' ability to write poetry in the 10th grade of Machining Engineering at Teruna Padangsidimpuan Private Vocational School in the academic year 2023-2024.


Keywords


Influence, Use, Image Media, ability, Writing Poetry.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR RUJUKAN

Abduh, N. K. 2018. Penggunaan Teknik Puisi Akrostik untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Kelas 8. Retorika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan, 11(1), 40-47.

Amalia, N., Sari, N.A.P., & Novian, R.T.2020. Pengaruh Metode Pembelajaran Sugesti Imajinasi Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negri 48 Jakarta. Jurnal Metamorfosa, 8(1), 1-12.

Anggraeni, S. W. 2016. Penggunaan media lagu anak untuk meningkatkan hasil belajar menulis puisi. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1).

Arikunto. 2006. Metode Penelitian Pendekatan Praktis. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Arshad, Azhar. 2013. Media Belajar. Jakarta : Raja Grafind Persada.

Dalman, H. 2016. Kemampuan Menulis. Jakarta : PT. Rajagrafindo Persada.

Dewi, S. M . 2017. Pengaruh media visual terhadap kemampuan siswa menulis puisi. Jurnal Sekolah Dasar, 2(1).

Isman, M. & Sitepu, T. 2022. Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek dengan media visual (PjBL) terhadap kemampuan menulis puisi pada kelas X SMA. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pendidikan: JPPP, 3(3), 256-265.

Kartika, R. 2018. Dampak model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan menulis puisi siswa kelas X SMK PAB 3 Medan Estate. Bahastra: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 60-67.

Kosasih. 2012. Dasar-Dasar Keterampilan Sastra. Bandung : Irama Widiya.

Sadiman, Arief S. dkk. 2011. Media Pendidikan, Pengertian, Perkembangan, dan Kegunaannya. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Saepuloh, M. F., Nurwahida, L.S., & Kartini, A. 2021. Media podcast untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi. Karaka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia dan Bahasa Daerah, 10(2), 107-116.

Sudjana. 2007. Media Pembelajaran. Bandung : Sinar Baru Algasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v9i2.416-426

Article Metrics

Abstract view : 202 times
PDF - 342 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra

issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id