STUDI PENDAHULUAN PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN EKOSISTEM DENGAN PENDEKATAN PROBLEM-BASED LEARNING (PBL) DAN INTEGRASI LITERASI NUMERASI UNTUK SMA/MA

Aisyah Rafdina, Ardi Ardi

Abstract


This study aims to develop a learning module that integrates Problem-Based Learning (PBL) and numeracy literacy for understanding ecosystem concepts among high school students. Data obtained through initial observations using preliminary questionnaire sheets for teachers and students. A more in-depth learning approach is needed in developing students' numeracy literacy skills to improve their ability to utilize reading and data and numbers effectively in biology materials. As many as 86.2% of students agree that the learning module is the most appropriate media to support the learning process. From this, it can be concluded that it is necessary to develop a learning module for ecosystem material with the Problem-Based Learning (PBL) Approach and Numeracy Literacy Integration for phase E.


Keywords


Modul pembelajaran, Problem-Based Learning (PBL), literasi numerasi

Full Text:

PDF

References


Afelia, Y. D., Utomo, A. P., & Sulistyaningsih, H. (2023). Implementasi Model Problem Based learning (PBL) Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi pada Mata Pelajaran Biologi di Kelas X SMA. Jurnal Biologi, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.47134/biology.v1i2.1963

Aripin, I., Sugandi, M. K., Mu’minah, I. H., & Mulyani, A. (2020). PELATIHAN PEMBELAJARAN BIOLOGI ABAD 21. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 150–158. https://doi.org/10.31949/jb.v1i3.311

Arsih, F., Fadilah, M., Alberida, H., Biologi, P., & Negeri Padang, U. (n.d.). Penguatan Kompetensi Profesional dan Pedagogik Guru MGMP Biologi dalam Mengembangkan Pembelajaran Inovatif untuk Mendukung Pemberdayaan Keterampilan Abad-21 Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 15(1), 6–12. https://journal.upgris.ac.id/index.php/e-dimas

Awami, F., Yuhana, Y., & Nindiasari, H. (2022). Meningkatkkan Kemampuan Literasi Numerasi Dengan Model Problem Based Learning (PBL) Ditinjau Dari Self Confidence Siswa SMK. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 231–243. https://doi.org/10.30653/003.202282.236

Ernia, N., & Mahmudah, W. (2023). Pengembangan e-modul berbasis problem-based learning untuk melatih literasi numerasi siswa. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 61–70. https://doi.org/10.30872/primatika.v12i1.1612

Fauzi, A., & Fadilah, M. (2024). Literatur Review: Implementasi Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Biologi di SMA. BIODIK, 10(2), 132–137. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33802

Firmansyah, F., Siregar, N. N., Purwati, P., & Haryanto, H. (2023). Efektifitas Model Problem Based Learning Berbantuan Lembar Kerja Siswa Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Rasa Ingin Tahu Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 825–836. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5119

Masliah, L., Nirmala, S. D., & Sugilar, S. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) terhadap Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4106

Nurcahyono, N. A., Kunci, K., Literasi, K., Numerasi, K., & Pembelajaran, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Melalui Model Pembelajaran. HEXAGON: Jurnal Ilmu dan Pendidikan Matematika. Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 2988–7763. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4924

Rizal, R., & Alberida, H. (2024). Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi: Tinjauan Literatur. INSEJ), 3(1), 35–43. https://doi.org/10.33477/al

Setyasih, B. R., Rusdi, R. R., & Ristanto, R. H. (2022). Studi Meta Analisis: Problem-Based Learning terhadap Keterampilan Literasi Sains Peserta Didik. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1). https://doi.org/10.37058/bioed.v7i1.4251

Tamam, A., & Subrata, H. (n.d.). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Literasi Sains Pada Siswa Sekolah Dasar: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(4), 2656–5862. https://doi.org/10.36312/jime.v8i4.4092/http

Tendrita, M., & Hidayati, U. (2023). Efektivitas Project Based Learning sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Keterampilan Abad 21 Mahasiswa Pendidikan Biologi (Vol. 4, Issue 2).

Wati, G. L., & Syafitri, E. (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBASIS STEM. JURNAL MATHEMATIC PAEDAGOGIC, 7(1), 62–71. https://doi.org/10.36294/jmp.v7i1.2821

Zulfa, E., Setiadi, D., Merta, I. W., & Sukarso, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Blended Learning dan Outcome Based Education terhadap Kemampuan Literasi Sains Biologi Siswa di SMAN 7 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 559–564. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.559




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v8i1.385-392

Article Metrics

Abstract view : 23 times
PDF - 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.