ETIKA BERPAKAIAN DI MEDIA SOSIAL YANG TERLALU TERBUKA DAN TIDAK SESUAI MENURUT SYARIAT ISLAM

Fakhri Ramadhan Bagastavi, Kandhi Surya Atmadja, Muhammad Rifki Syahada, Sri Wahyuni, Rosmaimuna Siregar

Abstract


The ethics of dressing on social media is an important issue in the context of cultural diversity
and religious values, including Islamic law. In this context, many individuals show clothes
that are too revealing and not in accordance with Islamic teachings. This study aims to
analyze the ethics of dress in social media which involves excessive exposure of the body,
inappropriate clothing, and its negative effects on individuals and society. The research
method used in this study is a qualitative analysis of the content of clothing on social media
that violates ethical principles and Islamic law. Through this analysis, the factors that
encourage individuals to show clothes that are too revealing and not in accordance with
Islamic law are identified. The results of this study indicate that several factors influence
dress ethics on social media that are not in accordance with Islamic law including the
influence of popular culure, the urge to get attention and recognition, and the lack of
understanding of religiotus values.


Full Text:

PDF

References


Agus Miftakus Surur, M. F Rozaq, & D.N Fikriyah. (2022). PERSEPSI DOSEN TERHADAP GAYA BERPAKAIAN MAHASISWA (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Kediri). Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 4(2), 145–157. https://doi.org/10.30762/happiness.v4i2.369

Fendi Rahmat Widianto. (2015). AUDIENCE ADAPTATION DALAM GAYA BERPAKAIAN (Studi Deskriptif Kualitatif Trend Jilboobs Pada Mahasiswi Yogyakarta). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, 8(2), 81–93.

Harmonedi Harmonedi, Zul Atiqah, H. J. (2021). PENDIDIKAN BERPAKAIAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR‟AN. Murabby Jurnal Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.15548/mrb.v4i1.2380

Hidayatullah, F., Putra, K. A. D., & Rahman, R. A. (2020). Etika Berpakaian

Pemustaka: Representasi Lifestyle Pengguna dan Cara Berpikir Kritis

Pustakawan di Perpustakaan Menggunakan Ideological State Apparatus. Tik

Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(2), 113.

https://doi.org/10.29240/tik.v4i2.1573

Mujiburrahman, M. (2015). Kontribusi Guru Pai Dalam Pembinaan Etika Berpakaian

Islami Siswa Sman Kota Sabang. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 14(2), 261. https://doi.org/10.22373/jiif.v14i2.333

Murtopo, B. A. (2017). Etika Berpakaian Dalam Islam: Tinjauan Busana Wanita

Sesuai Ketentuan Islam. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan

Kemanusiaan, 1(2), 243–251. https://doi.org/10.52266/tadjid.v1i2.48

Nizar, N., Barsihannor, B., & Amri, M. (2017). Pemikiran Etika Ibnu Miskawaih.

KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 10(1), 49–59.

https://doi.org/10.35905/kur.v10i1.584

Rahmawati, R., & Syadzali, A. (2015). Persepsi Ulama Kota Banjarmasin Terhadap

Tindakan Anak Yang Menempatkan Orang Tuanya Di Panti Jompo Dalam

Perspektif Etika Islam. Jurnal Studia Insania, 3(1), 35.

https://doi.org/10.18592/jsi.v3i1.1102

Wahyuni, S., & Purnama, S. (2020). Pengembangan Religiusitas melalui Metode

Kisah Qur‟ani di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak

Usia Dini, 5(1), 103. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.523

Yusra, N. (2013). Pendidikan Adab Berpakaian Wanita Muslimah: Telaah Hadist

Nabi Tentang Berpakaian. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender,

(1), 65. https://doi.org/10.24014/marwah.v12i1.514

Zein, A., Ardiansyah, & Firmansyah. (2017). KONSEP TABARRUJ DALAM

HADIS: Studi Tentang Kualitas dan Pemahaman Hadis Mengenai Adab

Berpakaian Bagi Wanita. AT-TAHDIS: Journal of Hadith Studies, 1(2), 60–74.

http://www.jurnal.uinsu.ac.id/index.php/attahdits/article/view/711/781

Zulfikar, E. (2019). Anjuran Berpakaian Putih Dalam Normatifitas Hadis (Studi

Takhrij al-Hadis dan Ma‟ani al-Hadis). Diroyah, 2(Maret), 73–82.

Ayurani, Isma, and Ferdiansah Ferdiansah. "PERAN LAYANAN KONTEN DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MEMBACA SISWA SMP SWASTA IT AL-MUNAWWAR HUTABALANG." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 6.1 (2021): 152-161.

Aziz, M., Sormin, D., Harahap, M. R., Siregar, A. K., Nasution, Z., & Napitupulu, D. S. (2022). Early Childhood Education in the Perspective of the Koran. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(3).

Siregar, Adek Kholijah. "PERAN PENGASUHAN AYAH TERHADAP MOTIVASI MENGHAFAL ALQURAN PADA ANAK DI TK ABA 2 KOTA PADANSIDIMPUAN." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 6.2 (2022): 346-352.

Ummatin, Ana Rosyidatu, Rini Agustini, and Dedi Yuisman. "Pola Asuh Keluarga Jama’ah Tabligh Dalam Membina Keluarga Sakinah." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 6.1 (2021): 109-125.

Agustini, Rini, et al. "PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA PAPAN FLANEL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK PADA RAUDATUL ATHFAL ARAFAH." Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman 7.1 (2022): 99-144.

Wahyuni, Sri, and Sigit Purnama. "Pengembangan Religiusitas melalui Metode Kisah Qur’ani di Taman Kanak-Kanak." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5.1 (2020): 103.


Article Metrics

Abstract view : 173 times
PDF - 215 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.