ANALISIS PENERAPAN LITERASI BUDAYA DAN KEWARGAAN DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI KELAS 2 SD SUPRIYADI

Anifatul Fitriyana, Duwi Nuvitalia, Ariani Nur Setyaningsih, Aryo Andri Nugroho

Abstract


This research aims to obtain information regarding the application of cultural and civic literacy to students in the Pancasila Education subject at Supriyadi Elementary School, especially class 2B. In learning Pancasila education, cultural and civic literacy has a very important role because cultural and civic literacy involves understanding local, national and global culture, as well as understanding the rights and obligations of being an active and responsible citizen. To be able to create and develop cultural literacy in learning Pancasila education, teachers need to create learning conditions that involve student activity. The method used in this research is field observation and interviews. Data was obtained through observation and interviews and then concluded. Data processing and analysis was carried out qualitatively with descriptive explanations. From the research results, it is known that the implementation of cultural and civic literacy in class 2B Pancasila education subjects at Supriyadi Elementary School has been carried out well. The implementation of cultural and civic literacy in Pancasila Education subjects is concluded from 4 indicators of cultural and civic literacy, namely: 1) understanding the complexity of culture and citizenship, 2) knowing one's own culture, 3) knowing the obligations of citizenship, 4) Cultural Care that has been implemented. divided into 5 categories of activities, namely familiarization activities, development activities, learning activities, activities to optimize the development of students' rights and obligations, and enrichment activities.

Keywords


Literasi Budaya dan Kewargaan, Pendidikan Pancasila.

Full Text:

PDF

References


Anshori, I., & Si, M. (1991). 1.1 PENDAHULUAN Salah satu upaya untuk meningkatkan mutu pendidikan di sekolah adalah melalui proses pembelajaran atau “ta’lim” 1 . Guru sangat berperan penting dalam meningkatkan mutu pembelajaran, guru diharapkan mampu mengembangkan dan memilih strategi.

Azim Utomo, W., Refiane, F., Nugroho, A. A., & Maryati, M. (2023). Pemahaman Hak dan Kewajiban Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 826–830. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4822

Faizah, S. N. (2020). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175. https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85

Helmi, M. (2018). peranan Dakwah dalam pembinaan umat. Panitia Dies Natalis.

Monika, K. A. L., Mahendra, S., & Suranata, K. (2018). Pelaksanaan Pengajaran Pengayaan untuk Siswa Yang Memiliki Prestasi Belajar dalam Pembelajaran Kurikulum 2013. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 75–82. https://doi.org/10.24176/jino.v1i2.2303

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Rahmawati, N., Mahfud, H., & Adi, F. P. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Hak dan Kewajiban Menggunakan Model Make A Match Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 52–57.

Simanjutak. (1990). Membina dan Mengembangkan Generasi Muda. Tarsito.

Zuhri, M. N. C. (2013). Studi Tentang Efektivitas Tadarus Al-Qur’an dalam Pembinaan Akhlak di SMPN 8 Yogyakarta. Cendekia Vol 11 No 1, 118.

A Pratiwi, EN Komaril Asyarotin. (2019, Juni). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, Vol. 7, No. 1 , 3.

AD Pratiwi, AA Nugroho, et,al. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri. Journal of Primary and Children’s Education, Volume 6 Nomor 1, 2. From http://jurnal.unw.ac.id/index.php/janacitta

AM Rohmah, D Nuvitalia, et,al. (2023, September Selasa). Analisis Budaya Literasi dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09 Nomor 04, 3. Retrieved Juli Senin, 2024

Deti Nudiati, Elih Sudiapermana. (2020). Literasi Sebagai Kecakapan Hidup Abad 21 Pada Mahasiswa. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, Vol 3, No 1, 2020, pp 34-40, 4. doi:doi.org/10.31960/

FD Catur , N Nurhasanah. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di SD. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 2. doi:https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25267

ID Lestari, D Ratnasari, et,al. (2022, November). PROFIL KEMAMPUAN LITERASI BAHASA, LITERASI BUDAYA DAN KEWARGAAN PADA MAHASISWA UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA. Indonesian Journal of Educational Development, Volume 3 Nomor 3, 2.

Kemendikbud, T. G. (2017). Materi Pendukung Literasi Budaya dan Kewargaan. (D. A. Mayani, Ed.) Jakarta, Jalan Daksinapati Barat IV, Rawangmangun, Jakarta Timur. From https://repositori.kemdikbud.go.id/11638/1/cover-materi-pendukung-literasi-budaya-dan-kewargaan-gabung.pdf

Kurnia, M. I. (2023). Kemampuan Literasi Budaya dan dan Kewargaan Mahasiswa PGSD Universitas Muhamadiyah Sidoarjo Pada Abad Ke-21. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar , 2.

Kurniawan, M. I. (2023, September). Kemampuan Literasi Budaya dan Kewargaan Mahasiswa PGSD. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), Vol. 11, No. 2,, 1. Retrieved Juli Jum'at, 2024 from http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd

Ramadan, S Safitri, et, al. (2022). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah. Jurnal Mimbar Ilmu, Volume 27, Number 1, 2022 pp. 109-116, 2. From https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45034

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitaif,Kualitatif dan R&D, ISBN: 979-8433-64-10. In Alfabeta (Issue 465).




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i4.616-625

Article Metrics

Abstract view : 31 times
PDF - 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.