ANALISIS KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV SDN PANDEANLAMPER O3

Iffa Chasanah Zulfa, Veryliana Purnamasari, Ngurah Ayu Nyoman Murniati, Susilo Adi Saputro

Abstract


This research aims to describe poetry writing skills through the PBL model and describe the application of the PBL model in Indonesian language learning for class IV students at SDN Pandeanlamper 03 Semarang. Qualitative descriptive research using observation, interviews and documentation methods. The results of this research and discussion explain that the PBL (Problem Based Learning) learning model in Indonesian language learning for class IV students looks active, enthusiastic and enthusiastic in participating in learning. This learning model invites students to think critically to write poetry. Then, writing students' poetry skills through the PBL model with the help of pictures about the natural appearance of Raja Ampat is good with a percentage of 77.40% of students who are able to find ideas and process vocabulary, but there are some students who still feel confused in finding ideas and looking for vocabulary. the right way to compose poetry. Therefore, students' poetry writing skills through the Problem Based Learning model can help students develop imagination, find the right ideas and vocabulary.


Keywords


Keterampilan Menulis Puisi, Problem Based Learning, Pembelajaran Bahasa Indonesia

Full Text:

PDF

References


Agustin, N. E., & Nuroh, E. Z. (2024). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(1), 93-100.

Astuti, T. P. (2019). Model problem based learning dengan mind mapping dalam pembelajaran IPA abad 21. Proceeding of Biology Education, 3(1), 64-73.

Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61-69.

Dewi, D. T. (2020). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 1-14.

Gustina, G. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Model Experiential Learning Pada Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 11-24.

Khasanah, U., & Purnamasari, V. (2023, July). 239. Penerapan Model PBL Berbantuan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 7 Perkembangan Teknologi dan Komunikasi Kelas III SDN Sendangmulyo 02 Semarang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (Vol. 1, No. 1, pp. 2129-2135).

Mayasari, A., Arifudin, O., & Juliawati, E. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 3(2), 167-175.

Nisa, K., Nursyahidah, F., Saputra, H. J., & Junaidi, A. (2023). Model Problem Based Learning Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 948-955.

Nurhayati, N., Mardiana, N., & Rianti, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Problem Based Learning (PBL) pada Pelajaran Bahasa Indonesia guna Meningkatkan Terampil Membaca dan Menulis Lanjut di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 4(2), 88-95.

Permana, D., & Indihadi, D. (2018). Penggunaan media gambar terhadap pembelajaran menulis puisi peserta didik. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 193-205.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh tingkat pendidikan, perhatian orang tua, dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa Indonesia siswa SMK kesehatan di kota Tangerang. Pujangga: Jurnal Bahasa dan Sastra, 1(2), 31.

Subandiyah, H. (2015). Pembelajaran literasi dalam mata pelajaran bahasa indonesia. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 2(1), 111-123.

Sugiyono, P. D. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, D., & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 53-61.

Uswatun, H. (2022). Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Ngabang Kabupaten Landak (Doctoral dissertation, IKIP PGRI PONTIANAK).

Zulaeha, I. (2016). Teori, Model, dan Implementasi Pembelajaran Menulis Kreatif. In I. Zulaeha, Pembelajaran Menulis Kreatif. Jl. Kelud Raya No.2 Semarang 50232: UNNES PRESS.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/ptk.v7i4.464-473

Article Metrics

Abstract view : 35 times
PDF - 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By :
   

PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran)
UM-Tapsel Press : Institusional Publisher
Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Sekretariat : Jl. Stn Mhd Arief No 32 Kota Padangsidimpuan Telp (0634) 21696
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk
email : peteka@um-tapsel.ac.id

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.