Pendidikan Melalui Lensa Fundamentalisme, Modernisme, dan Liberalisme

Heni Mulyani Pohan, Nur Sahara, Joko Widodo, Tobroni Tobroni

Abstract


This research aims to explore educational paradigms through various ideological lenses, namely fundamentalist, modernist and liberal, in the context of finding the influence between education and the three ideologies of fundamentalist, liberalism and modernism. In achieving this goal, this research adopts a qualitative approach to understand how each ideological view contributes to the development of holistic and inclusive education. By focusing on the discourse between maintaining traditional values in education and encouraging innovation to adapt to current and future needs, this research offers a comprehensive perspective on how educational institutions can embrace these aspects to create a dynamic and relevant learning ecosystem. It is hoped that the research results will provide insight for policy makers, educational practitioners and other stakeholders in formulating educational strategies that combine harmonization between respect for cultural heritage and the application of innovative approaches that encourage students' creativity and critical skills.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2013). Studi tentang modernisme indonesia. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 8(2), 14–34.

Adriyanti, D. (2013). Sekularisme Sebagai Dasar Konseptualisasi (Telaah atas Disertasi Noorhaidi Hasan, Bahtiar Effendi dan Masdar Hilmy yang Memakai Pendekatan Ilmu Sosial Terhadap Politik Islam di Indonesia). IN RIGHT: Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 3(1).

Akbar, A. S. (1992). Posmodernisme: Bahaya dan Harapan Bagi Islam. Mizan, Bandung.

Azhari, A. N. (2021). PENDIDIKAN HUMANIS (STUDI KOMPARASI PEMIKIRAN PAULO FREIRE DAN ABDURRAHMAN MAS’UD). Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 173–192.

Azis, A. A. (1999). Neo-Modernisme Islam di Indonesia: Gagasan Sentral Nurcholis Madjid dan Abdurrahman Wahid. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathonah, P. (2018). Pemikiran Pendidikan Fazlur Rahman Dan Kontribusinya Terhadap Pengembangan Teori Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 70–87.

Hamsah, M., & Nurchamidah, N. (2019). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Neo-Modernisme (Studi Analisis Pemikiran Fazlur Rahman). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(2, Sept), 150–175.

Hosnan, M. (2019). Liberalisme dalam pendidikan Islam. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 2(1), 420–443.

Ilahi, M. T. (2012). Revitalisasi pendidikan berbasis moral. (No Title).

Kalay, N. (2017). Agama-agama dan Penderitaan di Asia: Suatu Tinjauan Teologi Intra Religius Raimundo Panikkar. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 3(1), 20–36.

Mahmudah, H. (2017). Transmisi Ideologi Fundamentalisme Dalam Pendidikan. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 1(2), 200–216.

Mawaddah, U., & Karomah, S. (2018). Relevansi Pemikiran Fazlur Rahman Terhadap Pendidikan Modern di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 15–27.

Nasution, H. (1982). Pembaharuan dalam Islam: sejarah pemikiran dan gerakan.

Qodir, Z. (2009). Gerakan Sosial Islam: Manifesto Kaum Beriman. Pustaka Pelajar.

Rahman, F. (2017). Islam and modernity: Transformation of an intellectual tradition (Vol. 15). University of Chicago Press.

Rahman, F., Mohammad, A., & Haryono, A. (1985). Islam dan modernitas tentang Transformasi Intelektual. Pustaka.

Sari, F., & Rahma, F. I. (2023). Pendidikan Agama Islam Dan Paham Keagamaan Aktual (Fundamentalisme, Radikalisme, Sekularisme Dan Liberalisme). Tut Wuri Handayani: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 95–102.

Setiawan, E. (2017). Pemikiran Abdurrahman Wahid tentang Prinsip Pendidikan Islam Multikultural Berwawasan Keindonesiaan. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 32–45.

Sholeh, A. R. (2005). Pendidikan Agama dan Pengembangn untuk Bangsa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 63.

Siradj, S. A., Wahid, M., & Zuhri, S. (1999). Pesantren Masa Depan: Wacana Pemberdayaan dan Transformasi Pesantren. Pustaka Hidayah.

Syam, N. (2009). Tantangan multikulturalisme Indonesia: Dari radikalisme menuju kebangsaan. Kanisius.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/jim.v8i2.2024.819-826

Article Metrics

Abstract view : 61 times
PDF - 18 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.