PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA

Khairunnisa Maisarah Lubis, Bornok Sinaga

Abstract


This Classroom Action Research was carried out in two cycles and aimed to improve the creative thinking skills of Bina Bersaudara Medan Private Junior High School students by using a project-based learning model. 26 students from Bina Bersaudara Private Junior High School in Medan who are in grades VIII-2 of this study. Original, fluent thinking, flexibility, and elaboration are the four stages involved in each cycle. The results of this study show that a learning model based on projects can be applied. The average score of students increased from 37.33 in the very low category to 68.29 in the1medium category and 87.18 in1the high category in the second cycle. Students' classical abilities also improved, with 17 students (65.4%) achieving complete in the first cycle.

Keywords


Model Pembelajaran, Project based learning, kemampuan berpikir kreatif

Full Text:

PDF

References


Aflah, A. N., Ananda, R., Surya, Y. F., & Sutiyan, O. S. J. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Menggunakan Model Project Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(1), 57–69.

Alfrid Sentosa, & Norsandi, D. (2022). Model Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Jurnal Pendidikan, 23(2), 125–139. h

Arista, E. D. W., & Mahmudi, A. (2020). Kemampuan berpikir kreatif matematis dalam penyelesaian soal open-ended jenis PISA berdasarkan level sekolah. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 87–99.

Aulia, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 3(1), 1–7.

Duarmas, Y. E., Batkunde, Y., & Bacori, Z. (2022). Penggunaan Media Permainan Ludo Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Mandalika Mathematics and Education Journal, 4, 2022.

Epifania, M., Hero, H., & Bunga, M. H. D. (2020). Analisis Pemahaman Guru Dalam Menerapkan Model Project Based Learning (PJBL) di SD Katolik 143 BHAKTYARSA. Journal Nagalalang Primary Education, 2(1), 1–7.

Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80.

Firdaus, A., Asikin, M., & Agoestanto, A. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif pada Model Learning Cycle 5E Ditinjau dari Metakognisi Siswa A . Pendahuluan Pendidikan matematika di indonesia sedang mengalami perubahan paradigma . Tujuannya adalah agar pembelajaran matematika lebih bermakna bagi siswa dan d. 12(3), 382–398.

Hayatinnufus, D. (2023). Peran Guru Dalam Pembelajaran Project Based Learning Pada Profil Pelajar Pancasila Di Tk Islam Al-Amanah, Jakarta Utara. Jurnal Raudhah, 11(2), 144.

Kadir, I. A., Machmud, T., Usman, K., & Katili, N. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 128–138.

Kurniasih, E., Arief, Z. A., & Wibowo, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Dan Kreativitas Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Vii Di Smp Smart Ekselensia Indonesia Kabupaten Bogor. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 207–215.

Lafendy, F. (2023). Urgensi penelitian tindakan kelas dalam lingkup pendidikan. Tarbawi, 6(2), 142–150.

Malfani, W., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning (PJBL)Terhadap Hasil Belajar Matematika Di SD. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 703–717.

Oktaya, I., & Panggabean, E. M. (2022). Ketepatan dan Efektivitas Penggunaan Teori Belajar dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Project Based Learning pada Kurikulum Merdeka Belajar. Journal of Mathematics in Teaching and Learning, 01(1), 10–14.

Rahma, N. N., & Rahaju, E. B. (2020). Proses Berpikir Reflektif Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa, 9(2), 329–338.

Rauf, I., Arifin, I. N., & Arif, R. M. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Pedagogika, 1, 163–183.

Saidah, Dwijanto, & I. J. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2012, 1042–1045.

Siskandani, R., Novaliyosi, & Rafianti, I. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Pada Soal Kemampuan Berpikir Kritis Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas 8 SMP. WILANGAN: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 128–134.

Sutrisna, G. B. B., Sujana, I. W., & Ganing, N. N. (2020). Pengaruh Model Project Based Learning Berlandaskan Tri Hita Karana Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ips. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 1(2), 84–93.

Tyaningsih, R. Y. (2022). Efektivitas Model Project Based Learning (PjBL) terhadap Kreativitas Siswa dalam Mengembangkan Inovasi Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(4), 1149–1156.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v9i2.416-422

Article Metrics

Abstract view : 375 times
PDF - 75 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.