PENGEMBANGAN ALAT PERAGA BAHAYA ROKOK DAN MEKANISME PERNAPASAN PADA PEMBELAJARAN IPA TERPADU DI SMP

Annisa Fikriya, Dinar Maftukh Fajar

Abstract


Science learning using conventional methods and the unavailability of learning media can make learning atmosphere less enjoyable. Therefore, we need learning media that can make learning more fun. In addition, we need media that can demonstrate the phenomenon of natural and environmental damage and can socialize the dangers of smoking to students. This is because the danger of smoking is relevant to one of the natural science materials in junior high school, namely the respiratory system. This research aimed to develop props about the dangers of smoking and the respiratory system in learning science in junior high school. This type of research is classified as Research and Development with the ADDIE model developed by Robert Maribe Branch. The data collection instruments used were questionnaires given to media experts to examine the validity of the props and questionnaires given to students to gain their responses about the props. The product developed has been tested by media experts and received a percentage score of 88.4% which belongs to the "very valid" category. This product has also received positive responses from students and obtained a percentage of student response scores of 81.81% in the "very interesting" category.


Keywords


props, research and development, ADDIE, the dangers of smoking and respiratory system

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A., & Fajar, D. M. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 1 Ajung Melalui Praktikum GLB dan GLBB. EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(1), 48-54.

Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Alamsyah, A., & Nopianto, N. (2017). Determinan Perilaku Merokok Pada Remaja. Jurnal Endurance, 2(1), 25–30.

Anas, M. (2014). Alat peraga dan media pembelajaran. Pustaka Education.

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. Longman, New York.

Andika, D., Khairsyaf, O., & Pertiwi, D. (2016). Hubungan pengetahuan dengan kejadian merokok pada pelajar SMPN 1 Pariaman. Jurnal Kesehatan Andalas, 5(2).

Dewi, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Alat Peraga Materi Kondisi Lingkungan Geografis Tema Selamatkan Makhluk Hidup Pelajaran IPS. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1249–1258.

Dharmastuti, S. P., Kusumawati, Y., & Wijayanti, A. C. (2017). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Bahaya Merokok Melalui Media Booklet Dan Poster Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Siswa Smp N 2 Tasikmadu [PhD Thesis]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Dwi Ari, L. (2018). Peningkatan pemahaman siswa kelas V pada materi sistem pernapasan manusia dengan menggunakan alat peraga mekanisme pernapasan manusia di SD ma’arif YPM Wonocolo Sidoarjo [PhD Thesis]. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Fajar, D. M. (2019). Menggapai Hikmah dalam Pembelajaran Sains. CV Lintas Nalar.

Heriaw, N. Q. (2017). Distribusi Frekuensi Perubahan Warna Email Gigi Pada Perokok. Cakradonya Dental Journal, 9(2), 116–120.

Jalil, R. M. (2016). Kelayakan Media Alat Peraga Air Mancur Sederhana Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Materi Hukum Boyle. Pensa: Jurnal Pendidikan Sains, 4(03).

Listyawati, M. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA Terpadu di SMP. Journal of Innovative Science Education, 1(1).

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.

Rahmadi, A., Lestari, Y., & Yenita, Y. (2013). Hubungan pengetahuan dan sikap terhadap rokok dengan kebiasaan merokok siswa smp di kota padang. Jurnal Kesehatan Andalas, 2(1), 25–28.

Sari, A. M., & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan Alat Peraga Pemanasan Global Berbahan Bekas Pakai Untuk Menanamkan Karakter Peduli Lingkungan. Unnes Science Education Journal, 3(3).

Sugiyono, M. (2015). Penelitian & pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.

Suhardi, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Mind Map Terhadap Pemahaman Konsep Pendidikan Agama Islam Bagi Mahasiswa Iain Jember. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 1(1), 29–29.

Suhardi, A., Susanti, L. Y., & Susilawati, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Mind Map Terhadap Pemahaman Konsep Stoikiometri. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 106-114.

Suhta, D. W. (2018). Pengetahuan dan Perilaku Merokok Pelajar Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Manajemen Kesehatan Yayasan RS. Dr. Soetomo, 4(1), 47–60.

Sulistyarsi, A. (2016). Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Membuat Alat Peraga IPA untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Keaktifan Siswa Kelas IV SDN Cermo 01 Kare Madiun. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 2(01).

Triana, N., Ilyas, S., & Hutahaean, S. (2013). Gambaran Histologis Pulmo Mencit Jantan (Mus musculus L.) Setelah Dipapari Asap Rokok Elektrik. Saintia Biologi, 1(2), 1–7.

Trianto, T. (2014). Model Pembelajaran Terpadu; Konsep, Strategi dan Implementationnya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Uki, N. M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Berbantuan Alat Peraga Sistem Pernapasan Manusia. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 14(1), 329.

Umayah, S., Haryani, S., & Sumarni, W. (2013). Pengembangan kartu bergambar tiga dimensi sebagai media diskusi kelompok pada pembelajaran ipa terpadu tema kehidupan. Unnes Science Education Journal, 2(2).

Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan perangkat pembelajaran ipa terpadu berkarakter menggunakan pendekatan humanistik berbantu alat peraga murah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1).

Widiyatmoko, Arif, & Pamelasari, S. D. (2012). Pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan alat peraga IPA dengan memanfaatkan bahan bekas pakai. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).

Wirawan, A. S. (2017). Hubungan Antara Pengetahuan Dan Sikap Tentang Bahaya Merokok Bagi Kesehatan Dengan Tindakan Merokok Pelajar SMK Negeri Talaga.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v5i2.210-216

Article Metrics

Abstract view : 3116 times
PDF - 753 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.