ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA MTsN 3 KUANTAN SINGINGI

Riza Derniati, Yenita Roza, Maimunah Maimunah

Abstract


The need for mathematical problem solving has an important role in learning Mathematics, so the ability is needed. Based on that research is conducted which aims to analyze the problem solving of students of MTsN 3 Kuantan Singingi on the material making flat side space. The method used in this research is descriptive qualitative method. The research subjects consisted of 8 students divided into high, medium and low abilities selected from 20 students, class VIII1 MTsN 3 Kuantan Singingi in 2019/2020. The method used is a test and interview. The overall results of the study are 41% obtained from indicators that solve problems, 75% for indicators approved by the strategy, 58% for indicators that solve problems and 22% to obtain indicators that are readmitted. While the problem of mathematical problem solving ability found is not suitable with the concept of getting the right space and calculation plan to use.


Keywords


problem solving abilit, Mathematics, descriptive qualitative

References


Creswell, J. 2015. Riset Pendidikan: Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif dan Kuantitatif. (H. P. Soetjipto, & S. M. Soetjipto, Trans.) Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fitriani, N. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dengan Self Confidence Siswa SMP Yang Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2).

Gusri Y , Sindi A, Yenita R, dan Maimunah ,(2019). Analisis Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras Dan Lingkaran. JPPM 12(2)

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung : Refika Aditama.

Krismiati, A. (2013). Penerapan Pembelajaran Dengan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Secara Berkelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di Kelas X SMA. Infinity Journal, 2(2)

Mariyam, Citroresmi, N. P., & Wahyuni, R. (2018). Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Pertidaksamaan Linier Satu Variabel Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Modul. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. Vol. 3 No. 2

Novitasari & Wilujeng H (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Jurnal Prima.Vol 2 No. 2 Tahun 2018.

Nuraini , Maimunah , Yenita Roza. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMPN 1 Rambah Samo Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Numerical: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1).

Russefendi, E. T. (1990). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini.Bandung : Tarsito

Sari, K. D., Rismayanti, & Puspitasari, I. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan masalah Matematik Siswa MTs pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1 (5)

Yarmayani, A . (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah DIKDAYA.12-20.

Yuhani, A., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1 (3)




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v5i1.1-12

Article Metrics

Abstract view : 247 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 125 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.