APLIKASI GOOGLE CLASSROOM SEBAGAI SOLUSI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SECARA DARING
Abstract
The purpose of this study is to describe the google classroom application as a solution for learning Indonesian in a bold way. This type of research is qualitative with a case study type. The data technique was carried out by interview and observation techniques. The object of this research is the students and teachers at SMP 2 Gatak class 7 who use the google classroom application in Indonesian language learning. The data analysis technique used was the interactive model of Miles and Huberman. The results showed that Google Classroom learning media is very necessary to be applied in learning activities in Indonesia at SMPN 2 Gatak, because it is in accordance with the learning conditions that are happening today, namely bold learning. The use of Google Classroom at SMPN 2 Gatak is the second most used media after Whatsapps by teachers.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Argaheni, N. B. (2020). Sistematik Review : Dampak Perkuliahan Daring Saat Pandemi Covid-19 terhadap Mahasiswa Indonesia. Placentum Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2).
Ayubi, S. Al. (2020). Pembelajaran Daring Menggunakan Google Classroom dalam meningkatkan Interaksi Akademik di Tengah Pandemi Korona. Konsep Perkuliahan, 13(2), 106–131.
Fahimi, Ahmad. (2019). Efektifitas Pembelajaran E-Learning melalui Google Classroom pada Madrasah Ibtida’iyah Di Kabupaten Rembang.
Hardiyana, A. (2015) Implementasi Google Classroom sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah. Karya Tulis Ilmiah, Cirebon : SMA Negeri 1 Losari
Hammi, Zedha. (2017). Implementasi Google Classroom pada Kelas XI IPA MAN 2 Kudus. Universitas Negeri Semarang
Hisyam Surya, Euis Ismayati, Achmad Imam, T. R. (2020). Media E-Learning Berbasis Google Classroom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK Hisyam Surya Su ’ uga Euis Ismayati , Achmad Imam Agung , Tri Rijanto. 09 (3).
Julia, Mahrita. (2019). Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Pembelajaran Matematika Tipe Think Pair Share di SMKN 3 Banjarmasin. Makalah. Dalam:SEMPIKA II di Pendidikan Matematika FKIP Lambung Mangkurat Banjarmasin, 12 Oktober.
Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.261
Maryani, Y. (2013). Aplikasi E-Learning sebagai Model Pembelajaran Berbasis Teknologi informasi di Jurusan Kesehatan Gigi Poltekkes Kemenkes Pontianak. Vo. 9 No. 1
Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google classroom, Google Form, dan Quizizz dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1),16–26.
https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/129
Nirfayanti, N., & Nurbaeti, N. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom Dalam Pembelajaran Analisis Real Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Proximal, 2(1), 50–59. https://e-journal.my.id/proximal/article/view/211
Rozak, Abd dan Azkia Muharom Albantani. (2018). Desain Perkuliahan Bahasa Arab melalui Google Classroom. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban Vol. 5 no. 1
Sukamto, B. C. (2012). E-Learning Jaringan Komputer Berbasis Web dan Aplikasi Mobile. Jurnal Teknik Elektro, Vol. 1 No. 2,
Supriatna, E. (2020). Wabah Corona Virus Disease (Covid 19) dalam Pandangan Islam. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(6). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i6.15247
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Thahir, M. (2020). Blended Learning melalui Google Classroom: Studi Kasus di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Milenial: Journal for Teachers and Learning, 1(1), 17–24. https://ejournal.anotero.org/index.php/milenial/article/view/17
Umairah, P. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan “ Google Classroom ” Ditengah Pandemi Covid-19 Pada Peserta Didik Kelas Xi Ips 4 Sman 1 Bangkinang Kota. Journal On Education, 02(03), 275–285.
Wulansari,Erina.2018.”Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Pembelajaran Blended Learning dengan Memanfaatkan Google Classroom pada Materi Vektor dalam Ruang Dimensi Tiga di Kelas X MIA 4 SMA Negeri 7 Yogyakarta. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
Plag, I. Lappe, S.A. Braun, M. Schramm, M. 2015. Introduction to English Linguistics. Berlin:Walter de Gruyter GmbH & Co KG
Putra, F.N. Effendi, A, Arifin, A.Z. 2018. Pembobotan Kata pada Query Expansion dengan Tesaurus dalam Pencarian Dokumen Bahasa Indonesia. Jurnal Linguistik Komputasional (JLK), Vol. 1, No. 1, Maret 2018. Hal. 17-22
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v6i2.327-334
Article Metrics
Abstract view : 978 timesPDF - 355 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra
issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id