BENTUK DEIKSIS TEMPAT DALAM IKLAN BELANJA ONLINE

Dicki Yustika Nurleli, Laili Etika Rahmawati

Abstract


Advertising in online shopping serves as a means to promote or advertise a item or service in the hope that it increases the maximum income of the advertised product. Usually an ad uses very short, solid, clear and interesting languages to influence the community and public attention. This study aims to describe the form of deixis place online shopping ads. The method used in this study, namely qualitative descriptive method. Data in this study, in the form of clauses, sentences, and discourse containing deixis in online shopping ads. The data collection technique used is special and recorded techniques. Data analysis, including (1) grouping online shopping advertising data; (2) classifying Deiksis place form data; and (3) set aside similar data but is not the same based on the form of clauses, sentences, and discourses. The results of this study indicate that the form of deixis place online shopping advertisements with data from 13 data in the form of clauses, sentences, and discourses.

Keywords


deixis place, advertising, online shoping

Full Text:

PDF

References


Fauzi, A. 2018.”Analisis Wacana Iklan Pond’s Men #Lelaki Masa Kini Versi Rio Dewanto”. Jurnal Seni Media Rekam, Vol. 9, No. 2. Hal. 15-27

Afifah, L., & Widodo, P. 2015. “Kesalahan Deiksis dalam Karangan Mahasiswa pada Niveau A2 Di Jurusan Sastra Jerman UM”. LingTera. Vol. 2, No. 1. Hal. 27-37

Andrianto, N. 2017. “Pesan Kreatif Iklan Televisi Ramadan 2017: Analisis Iklan “Bahagianya adalah Bahagiaku”. Juranl Studi Komunikasi, Vol. 2, No. 1. Hal. 17-31.

Asri, W. K. 2010. “Pemerolehan Bahasa Indonesia Bagi Anak Usia 2,5 Tahun”. Lingua Didaktika, Vol. 3 No. 2. Hal. 174-185

Baehaqie, I . 2013. “Deiksis Numeral dalam Wacana Jual Beli”. Lingua.9(1).19-22.

Damayanti, R. 2015. “Penggunaan Deiksis Semantik dalam Cerpen Siluet Jingga Karya Anggi P”. Jurnal Buana Bastra, Vol.2, No. 2. Hal. 176-187

Destiani, A., & Muhammad R. 2018.” Ragam Fungsi Gestur pada Tuturan Deiksis dalam Film 3 Srikandi: Analisis Multimodal Korpus”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 3, No. 2. Hal. 77-80

Effendi, D. I., Safhida, M., & Hariadi, Joko. 2018. “Analisis Deiksis Waktu pada Tuturan Dosen yang Berlatar Belakang Budaya Berbeda”. Simbolika, Vol. 4, No. 1. Hal. 52-61

Jamil, N. S., & Yusof, M. 2015. “Analisis Deiksis Dialek Kedah”.Journal of Language Studies, Vol. 15, No. 1. Hal. 163-187

Mahardhika, D. E. 2013. “Penggunaan Deiksis pada Rubrik Cerkak dalam Majalah Penjabar Semangat”. Sutasoma, Vol. 2, No. 1. Hal. 1-9

Mahsun. 2012. Metode Penelitian Bahasa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Margono. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jombang: Rineka Cipta.

Marnetti. 2018. “Deiksis dalam Novel Elena Karya Ellya Ningsih”. Genta Bahtera, Vol. 4, No. 2. Hal. 101-184

Nurdini, N. 2017. “Analisis penggunaan deiksis pada buku Bahasa Inggris kelas X Kurikulum 2013”. LingTera, Vol. 4, No.2. Hal. 149-162

Pratiwi, W. A., & Saksono, L. 2017. “Bentuk dan Fungsi Deiksis dalam Wacana Pengungsi Syria Harian Suddeutche Zeitung”. Identitaet, Vol. 6, No. 1. Hal. 1-5

Ramaniyar, E. 2015. “Deiksis Bahasa Melayu Dialek Sintang Kecamatan Serawai: Kajian Prakmatik”. Jurnal Pendidikan Bahasa, Vol. 4, No. 2. Hal. 198-209

Riza , L. N., & Santoso , B.W. J. 2017. “Deiksis pada Wacana Sarasehan Habib dengan Masyarakat”. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 6, No. 2. Hal. 273-285

Rosita, N. I. 2016.”Analisis Makna dalam Iklan Kartu Seluler“.Jurnal Bastra, Vol. 1, No. 1. Hal. 1-15

Reza, F. 2016. “Strategi Promosi Penjualan Online Lazada.Co.Id”. Jurnal Kajian Komunikasi, Vol. 4, No. 1. Hal. 64-74

Rustam., Suryani, I., & Rasdawita. 2009. “Deiksis Persona, Ruang, dan Waktu dalam Ungkap Tradisional Daerah Melayu Jambi. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora, Vol. 11, No.2. Hal. 53-59

Suryana. 2010. Metodologi Penelitian: Model Prakatis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Universitas Pendidikan Indonesia.

Wicaksono, M. P. A., & Ni, K. S. 2016. “Pengaruh Iklan dan Word Of Mouth Terhadap Brand Awareness Traveloka”. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 5, No. 8. Hal. 5098-5127

Theresia., N. M. M. D., & I, M. W. 2017.“Pengaruh Pengalaman Belanja Online, Kepuasan Pelanggan, Dan Adjusted Expection Terhadap Niat Membeli Kembali Melalui Traveloka”. E-JurnalManajemen, Vol. 8, No. 8. Hal. 2302-8912

Wiranty, W. 2017. “Analisis Deiksis pada Bahasa Melayu Dialek Selimbau Kabupaten Kapuas Hulu (Kajian Pragmatik)”. Jurnal Pendidikan Bahasa, Vol. 6, No.2. Hal.246-257




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v5i1.41-48

Article Metrics

Abstract view : 2159 times
PDF - 1643 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra

issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id