PENGARUH PENGUASAAN DIKSI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS EKSPLANASI OLEH SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 SIABU

Nur Mannah

Abstract


The purpose of this study was to determine the mastery of diction, the ability to write explanatory texts and the influence of diction mastery on the ability of explanatory texts of grade XI students of SMA Negeri 1 Siabu for the 2022-2023 academic year. The type of research used is quantitative with experimental design. The sampling technique was carried out randomly (random sampling) so that class XI IPA-3 was obtained as a research sample with a total of 31 students. The research Instrumens used are tests consisting of multiple choice to measure mastery of diction and essay tests to measure students' ability to write explanatory texts. Hypothesis testing is carried out through the "r" product moment correlation technique with the help of the SPSS Statistic program version 26. The results showed that the mastery of diction and explanatory text skills of grade XI students of SMA Negeri 1 Siabu for the 2022-2023 school year were still lacking with average scores of 45.48 and 40.16, respectively. The correlation test results show the value of r = 0.412 (medium) and the value of sig. 0.02 < 0.05 so that the hypothesis is acceptable. The conclusion is that there is a significant influence of mastery of diction on the ability to write explanatory texts for grade XI students of SMA Negeri 1 Siabu for the 2022-2023 school year.


Keywords


Influence, Mastery of Diction, Explanatory Text.

Full Text:

PDF

References


Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penguasaan diksi, kemampuan menlis teks eksplanasi dan pengaruh penguasaan diksi terhadap kemampuan teks ekplanasi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Siabu Tahun Ajaran 2022-2023. Jenis penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan desain eksperimen. Teknik pengamapabilan sampel dilakukan secara acak (random sampling) sehingga diperoleh kelas XI IPA-3 sebagai sampel penelitian dengan jumlah siswa sebanyak 31 orang. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes yang terdiri dari pilihan ganda untuk mengukur penguasaan diksi dan tes uraian (essay test) untuk mengukur kemampuan siswa pada saat menulis teks eksplanasi. Uji hipotesis dilakukan melalui teknik kolerasi “r” product moment dengan bantuan program SPSS Statistic versi 26. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penguasaan diksi dan kemampuan teks eksplanasi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Siabu Tahun Ajaran 2022-2023 masih kurang dengan nilai rata-rata masing-masing 45,48, dan 40,16. Hasil uji korelasi menunjukkan nilai r = 0,412 (sedang) dan nilai sig. 0,02 < 0,05 sehingga hipotesis dapat diterima. Kesimpulannya adalah terdapat pengaruh yang signifikan dari penguasaan diksi terhadap kemampuan menulis Teks eksplanasi siswa kelas XI SMA Negeri 1 Siabu Tahun Ajaran 2022-2023.




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v8i4.705-717

Article Metrics

Abstract view : 194 times
PDF - 124 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra

issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id