PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KREATIF TERHADAP KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM BELAJAR WACANA BAHASA INDONESIA MAHASISWA SEMESTER V

Robiyatul Adawiyah

Abstract


The purpose of this study was to describe the results of the use of creative learning models on students' abilities in studying Indonesian language discourse for semester V students. This research used a qualitative descriptive method. With the number of research samples 25 students. The research was carried out for ± 4 months from November to February 2021. Based on the results of the research, it was found that 98% of 100% of learning outcomes using creative learning models increased students' abilities in learning Indonesian language discourse for fifth semester students. It can be seen from the average score of students who have reached 89 in the "good" category.


Keywords


learning; creative; ability; discourse; Indonesian.

Full Text:

PDF

References


Kridalaksana, Harimurti. 2008. Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Widiatmoko, Wisnu. 2015. “Analisis Kohesi dan Koherensi Wacana Berita Rubrik Nasional di Majalah Online Detik”. Jurnal Sastra Indonesia, 4(1): 1—12.

Setiawan, Teguh. 2014. “Hakikat Bahasa Indonesia”. Modul.Universitas Terbuka.

Kuswandari, Ary Yuhanda. 2017. “Analisis Wacana: Representasi Pendidikan Indonesia pada Berita Online Detik.com”. Jurnal Metalingua, 15(2): 145—152.

Munthe, Bermawy. Strategi pembelajaran Aktif, Yogyakarta: Idea Press.

Djuanda, D. (2010). Penilaian dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Researchgate. Net, 15.

Resmini, N. (2015). Penilaian Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia.

Utami, S. R. (2017). Pembelajaran Aspek Tata Bahasa dalam Buku Pelajaran Bahasa Indonesia. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 189-203.

Charlina, C., & Septyanti, E. (2019). Pemanfaatan Media Kahoots sebagai Motivasi Belajar Mengikuti Kuis Wacana Bahasa Indonesia. GERAM, 7(2), 79-83.

Ahmadi, Y. (2018, February). Pembelajaran wacana sebagai landasan dalam berliterasi sastra untuk meningkatkan karakter siswa. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 1, No. 1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v6i1.225-231

Article Metrics

Abstract view : 85 times
PDF - 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra

issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id