PEMEROLEHAN SINTAKSIS PADA ANAK USIA DINI
Abstract
Language and humans are two inseparable entities. Both of them influence each other. The purpose of the study is to reveal the acquisition of syntax that occurs in early childhood. This research is significant because the development of language acquisition in children changes over time. This research is descriptive-qualitative, the methods used in data collection are questionnaires, interviews, and documentation. The participants of this study were early childhood children in the Special Region of Yogyakarta. The results of this study indicate that children aged 1-2 years can talk in the form of one word, children aged 2-3 years can talk in the form of two words, three words, even some of them can pronounce sentences with the right syntactic arrangement, namely subject + predicate and object, while children aged 3 years and up can talk in complete sentences. Children 3 years old and up can talk using declarative, imperative, and interrogative sentences. The result of the study indicates that children's habit of watching television or playing gadgets for more than 4 hours a day have a delay in talking.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsanti, M. (2014). Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Psikolinguistik). 3(2), 25.
Chaer, A. (2009). Psikolinguistik. Rineka Cipta.
Devianty, R. (2016). Pemerolehan Bahasa Dan Gangguan Bahasa Pada Anak Usia Batita. Jurnal Raudhah, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.30829/raudhah.v4i1.59
Fatmawati, S. R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. 1, 13.
Indah, R. N. (2017). Gangguan Berbahasa. UIN Maliki Press.
Jumhana, N. (2004). Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Teoritis Tentang Pemerolehan Bahasa Pertama). Jurnal Al-Ittijah, 6(2).
Khomsiyatun, U. (2019). Proses Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Anak Usia Dini: Studi Kasus Di Paud Wadas Kelir Purwokerto. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1(1), 95–113. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i1.5160
Maharani, T., & Astuti, E. S. (2018). Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121–142. https://doi.org/10.21274/ls.v10i1.938
Moleong. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Muradi, A. (2018). Pemerolehan Bahasa Dalam Perspektif Psikolinguistik Dan Alquran. Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i2.2245
Murniningsih, M., Prof. Dr. Markhamah, M. H., & Dra. Atiqa Sabardila, M. H. (2013). Pemerolehan Bahasa Bidang Morfologi Dan Sintaksis Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Pertiwi Muntilan Kabupaten Magelang [S2, Universitas Muhammadiyah Surakarta]. http://eprints.ums.ac.id/26299/
Risma Noortyani. (2017). Buku Ajar Sintaksis. Penebar Pustaka Media.
Salim, A. C. S. dan M. S. (2013). Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen. At-Ta’dib, 8(2), Article 2. https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/view/504
Suardi, I. P., Ramadhan, S., & Asri, Y. (2019). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.160
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suhartono, Shadiq, S., & Lis Setiawati. (2010). Psikolinguistik. Universitas Terbuka.
Yulsyofriend, Y., Anggraini, V., & Yeni, I. (2019). Dampak Gadget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 67–80. https://doi.org/10.24853/yby.3.1.67-80
DOI: http://dx.doi.org/10.31604/linguistik.v8i4.718-727
Article Metrics
Abstract view : 693 timesPDF - 500 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra
issn online : 2548-9402 | issn cetak : 2541-3775
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
Jl.Stn Mhd Arief No 32 Padangsidimpuan, Sumatera Utara
Email: jurnal.linguistik@um-tapsel.ac.id